جاذبه های تاریخی و مذهبی سامرا

آثار تاریخی و اماکن مذهبی شهر سامرا

این شهر مذهبی در کرانه ی رود دجله، در ۱۲۴ کیلومتری بغداد واقع شده است. مرقد مطهر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در این شهر قرار دارد، که از مهم ترین و مجذوب ترین دلایل سفر به این شهر محسوب میشوند. این شهر در بین تکریت و بغداد قرار دارد و محل تولد امام زمان است. در این شهر کاخ ها و قصر های از دوره ی عباسی  و مساجد تاریخی بسیاری  واقع شده است.

جاذبه های مذهبی سامرا

از جاذبه های مذهبی شهر سامرا میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

*مرقد امام هادی(ع ) و مرقد امام حسن عسکری(ع )، که بزرگترین قطب مذهبی در این شهر هستند.

*مرقد مطهر نرجس خاتون(همسر امام عسگری و مادر امام مهدی )

*مرقد سید محمد علیه السلام(فرزند امام علی النقی علیه السلام )

*مرقد امام محمد دری(نوادگان امام کاظم علیه السلام )

*مرقد حکیمه خاتون (دختر امام جواد علیه السلام )

*مرقد سمانه(مادر امام هادی علیه السلام )

*مرقد سوسن(مادر امام حسن عسگری علیه السلام )

*مرقد ابراهیم اشتر(فرزند مالک اشتر )

سامرا

اشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری اربیل

آثار و جاذبه های تاریخی سامرا

مناره ملویه: یکی از آثار تاریخی در سامرا است که از دور دست ها هر نگاهی را محسور خود می کند. این مناره در بخش شمالی مسجد جامع شهر واقع شده است.

قصر ها و کاخ های عباسی: این آثارتاریخی  به دستور شاه عباسی بنا شده است،  که امروزه فقط ویرانه های از خود به جا گذاشته اند.

سرداب غیبت : یکی از آثار تاریخی و مذهبی در سامرا است، در واقع منزل مسکونی امام حسن عسکری(ع ) و حضرت مهدی (عج ) بوده است. این مکان از قداست و احترام والای  در نزد  شیعیان برخوردار است. در داخل این خانه زیر زمینی وجود دارد  و متشکل شده از تالار مربعی است که طبق روایات محل عبادت امام حسن(ع ) بوده است، معماری های موجود در این زیر زمین یادگار دوران قاجار است. وجود پنجره ی که مربوط به دوره ی عباسی است از جاذبه های تاریخی در دل این سرداب است.

آثار و جاذبه های تاریخی سامرا

مسجد جامع سامرا، مسجد التوکل از دیگر آثار تاریخی در این شهر مذهبی بشمار می آیند.

سرداب غیبت

سرداب غیبت در صحن حرم مطهر امام هادی و حسن عسکری (علیهماالسلام) واقع شده است. این سرداب، زیرزمین خانه مسکونی امام حسن عسکری (ع) بوده است. بنا به روایات این مکان محل زندگی و عبادت امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در روزهای گرم تابستان بوده است. برخی هم می‌گویند، امام مهدی (عج) بارها در زمان حیات پدر و پس از آن در این مکان رؤیت شده و علت نام‌گذاری این مکان به سرداب غیبت همین است.

سرداب غیبت متشکل از سه بخش است که عبارت‌اند از غرفه شش‌ضلعی، غرفه مستطیل کوچک که به «مصلای زنان» معروف است و غرفه مستطیل بزرگ که به «مصلای مردان» شهرت دارد. تمام این بخش‌ها به وسیله دو راهرو بلند و طولانی به یکدیگر متصل می‌شوند. دری چوبی معروف به «باب غیبت» در انتهای غرفه «مصلای مردان» وجود دارد. این در زیبا که به نقش و نگار و نوشته‌های زیبا مزین است، «مصلای مردان» را به حجره‌ای کوچک به نام «حجره غیبت» متصل می‌کند. در گوشه‌ای از این حجره که به محل غیبت امام زمان (علیه‌السلام) مشهور است، چاهی معروف به «چاه غیبت» هم قرار دارد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها