جاذبه های گردشگری مرو

جاذبه های گردشگری و تاریخی مرو، ترکمنستان

شهر مرو

مرو از شهرهای قدیم و باستانی ایران بود، که امروزه متعلق به خاک ترکمنستان است. این شهر در جنوب شرقی، ترکمنستان قرار گرفته است. شهر مرو یکی از چهار شهر مهم خراسان در قدیم بوده است، ودارای قدمتی کهن و غنی است. این شهر آثارتاریخی زیادی را در خود گنجانده است که به معرفی این آثار میپردازیم، همراه ماباشید.

جاذبه های تاریخی و گردشگری در شهر مرو

خانه ی امام رضا: یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی در شهر مرو مربوط به دیوار های به یادگار مانده از منزل امام رضا(علیه السلام ) است. دیوارهای که به قدمت تاریخ هستند. مردم بومی و محلی این مکان را قدمگاه نام نهاده اند، این مکان از قداست و احترام والای در نزد مسلمانان و دوستداران اهل البیت برخوردار است.

مقبره ی سلطان سنجر

مقبره ی پادشاه سلجوقی با ارتفاع ۴۰ متر بزرگترین بنا در مرو قدیم بشمار می آید. قدمت این اثر به قرن ششم هجری باز می گردد، و تا کنون مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. این اثر شاخص در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مقبره ی سلطان سنجر

موزه ی تاریخی مرو

یکی از جاذبه های گردشگری در شهر مرو موزه ی این شهر است، که حافظ بسیاری از آثارتاریخی از مرو قدیم در قلب خود است. این موزه در دو طبقه احداث شده که یک طبقه موزه ی تاریخی است، و طبقه ی دیگر مربوط به موزه ی مردم شناسی و طبیعت و رئیس جمهوری است. در این موزه کتیبه های از زمان دیرین موجود است،  که اخبار و وقایع هخامنشی را باز گو میکند.

آشنایی با دیدنی های جهان

آرامگاه برید هبن حصیب اسلمی و حکمبن غفاری

یکی از مهم ترین زیارتگاه ها در شهر مرو محسوب می شوند. حصیب اسلمی و حکمبن غفاری از یاران با وفای پیامبر اکرم(ص ) بودند و در جنگ های زیادی برای دفاع از اسلام شرکت داشتند.

آرامگاه برید هبن حصیب اسلمی و حکمبن غفاری

آرامگاه خواجه یوسف همدانی

آرامگاه خواجه یوسف همدانی که یکی از دانشمندان و عُرفای بزرگ اسلامی است خواجه یوسف همدانی در سال ۴۴۰ هجری قمری در روستای بوزنجرد همدان دیده به جهان گشود و شاگردان زیادی را در مرو در زمینه عرفان تربیت کرد. خواجه یوسف همدانی در سال ۵۳۵ هجری قمری در مسیر بازگشت از هرات به مرو در منطقه بادغیس درگذشت که ابتدا در همان مکان دفن شد و بعدها یکی از شاگردانش پیکر وی را به مرو منتقل کرد و در محل کنونی به خاک  سپرد .

هر روز ترکمن­ها و زائرین و توریست­های زیادی از مناطق دور و نزدیک برای زیارت قبر این عارف بزرگ به این منطقه سفر می­کنند.

مزار خواجه یوسف همدانی، دارای ایوان آجری و بلند است. این ایوان که سبک و سیاق بناهای ایلخانی و تیموری دارد، احتمال داده می­شود که مصلای مرو بوده باشد، اما آرامگاهی که اخیراً در جلوی آن ساخته شده­، آن را از حالت مُصلی خارج کرده است. آرامگاه، شامل بناهایی نظیر بُرج، مکان­های چله­نشینی عُرفا و مسجدی بزرگ است. آرامگاه خواجه یوسف همدانی از مجهزترین مراکز تاریخی و فرهنگی مرو قدیم می­باشد که در این محل علاوه بر ایجاد منطقه­ی سبز، فعالیت­های عمرانی و رفاهی، ساخت مسجد بزرگ، سالن غذاخوری حدود ۱۰۰۰ نفری، خوابگاه زائران و سایر امکانات از سوی دولت و خیّرین فراهم شده است.

منبع عشق آباد
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها