نجف سومین شهر مذهبی در جهان اسلام

نجف سومین شهر مذهبی در جهان اسلام

شهر نجف

شهر نجف سومین شهر مذهبی در جهان اسلام است. شهر نجف در جنوب کشور عراق واقع شده است. این شهر هر ساله میزبان بسیاری از شیعیان و مسافران از سراسر جهان است. بارگاه مطهر امام اول شیعیان حضرت علی علیه السلام در این شهر واقع شده است، که بزرگترین قطب  مذهبی در نجف اشرف است.این شهر به شهر علم و علما شهرت دارد، شهری که در گذشته محل تحصیل علما بوده است. شهر نجف دارای مساجد و مدارس و کتابخانه های بسیاری است. همراه ما باشید تا بیشتر با جاذبه ها و اماکن مذهبی این شهر آشنا شویم.

اماکن مقدس نجف

از مکان های مقدس در شهر نجف میتوان: بارگاه مطهر حضرت علی (ع )، قبرآدم(ع )، قبر صالح(ع )، مسجد حنانه،  قبرستان وادی السلام، نوح(ع )، مسجد کوفه، قبر کمیل بن زیاد نخعی،قبر هود(ع )، مسجد سهله، و… را نام برد.

مساجد معروف نجف

مسجد عمران بن شاهین: این مسجد از کهن ترین مساجد در نجف اشرف است، که در بخش شمالی بارگاه مطهر واقع شده است.

مسجد الراس: این مسجد در غربی ترین بخش بارگاه مطهر امام علی (ع) قرار گرفته است.

مسجد خضرا، حسینیه ی صحن شریف، مسجد حنانه، مسجد سهله، مسجد کوفه، از دیگر مساجد این شهر مذهبی هستند.

نکاتب برای سفر به کربلا

مشاهیری که در نجف اشرف به خاک سپرده شدند

از جمله مشاهیری که در نجف اشرف به خاک سپرده شده اند میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

سید بحرالعلوم، علامه ی حلی، مقدس اردبیلی، شیخ طوسی، سید محمد کاظم یزدی، سید مصطفی خمینی، ابوالحسن اصفهانی، آخوند خراسانی، میرزای نائینی، شیخ عباس قمی، شیخ انصاری، آغا محمد خان قاجار، خلیفه سلطان، ملا احمد نراقی، میرزا حبیب الله رشتی.

قبرستان وادی السلام

این قبرستان قدیمی، در شمال این شهر واقع شده است، و بزرگترین قبرستان جهان است. طبق روایات، قبر پیامبرانی چون هود(ع ) و صالح(ع ) در این قبرستان قرار گرفته است. قبرستان وادی السلام به باحه السلام هم نیز شهرت دارد.

قبرستان وادی السلام

مدرسه های علمیه ی نجف اشرف

مدرسه المرتضویه(کهن ترین مدرسه ی علمیه شهر است )، مدرسه غرویه، مدرسه الحصن الکبری( واقع شده در صحن مطهر )، مدرسه خلیلی، مدرسه ایروانی، مدرسه هندی، مدرسه امام حکیم، مدرسه آخوند خراسانی، مدرسه السلیمیه، مدرسه صدر، و…

آب و هوای نجف

هوای نجف در تابستان گرم و خشک است و اهالی آن به سرداب‌های زیرزمینی پناه می‌برند تا از گرما در امان باشند؛ این‌ سردابه‌ها به ‌شکلى‌ بدیع‌ و با عمق‌هایى‌ متفاوت‌ حفر شده‌اند. نجف، به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در حقیقت مرز بین شهر و صحرا است. شهر آن کوفه و صحرا نیز شن‌زارهایی است که در اطراف، گرما و باد زیادی را برای آن به ارمغان می‌آورد و چنانچه بادهاى‌ داغ‌ «سموم‌» بوزد دمای شهر را در برخی زمان‌ها به پنجاه درجه می‌رساند. در زمستان نیز سرمای گزنده و سوزناکی دارد و سرمای شهر بدان اندازه است که آب یخ می‌بندد. عرض نجف ۳۲ درجه و۳ دقیقه و ۱۹ ثانیه شمالی و طول آن ۴۴ درجه و ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه شرقی است و در حدود ۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. گرچه شهر نجف همواره به لحاظ آب در تنگنا و سختی بود؛ در بعضی زمان‌ها از جمله قرن هفتم از آب آن بیست هزار نخل آبیاری می‌شد.

[۲۴]

در عهد ساسانی در اطراف نجف دریاچه‌ای وجود داشته که پس از ظهور اسلام خشک گردیده، بعدها دوباره دریاچه‌ای پدید آمده، که تا حدود یک قرن پیش نیز وجود داشته ولی دولت عثمانی آن را خشکانیده است.

آب و هوای نجف

ویژگی‌های شهر

در مجموع، نجف شهری شلوغ و پر جمعیت است که مساحت آن متناسب با جمعیتش نیست. بیشتر ساکنین نجف را اعراب طوائف عراق و عربستان تشکیل می‌دهند و افراد فراوانی از ملیت‌های مختلف نیز در آن سکونت دارند. مردم نجف در تمسک به احکام و آداب دینی و برپایی شعائر مذهبی کم‌نظیر هستند. به هنگام برپایی نماز جماعت، مساجد مملو از جمعیت می‌گردد برخی سنت‌ها و آداب اجتماعی همانند عیادت از بیمار، شرکت در مراسم تشییع جنازه و… جایگاه خاصی در نجف دارد برپایی مراسم عزا در ایام سوگواری و زیارت مرقد مطهر امام علی (علیه‌السّلام) از مهم‌ترین شعائر شیعه بوده و در نجف با شکوه فراوان برگزار می‌گردد. هیئت‌های مختلف عزاداری نجف همه ساله به هنگام ایام سوگواری همانند عاشورا و ۲۱ رمضان مجالس و مراسم عزای ویژه‌ای بر پای می‌دارند.
از محله‌های قدیم نجف می‌توان محلات: العماره، الحویش، البراق و المشراق را نام برد که در اطراف حرم امام علی (علیه‌السّلام) قرار دارند و از محلات جدید نیز می‌توان به محلات: حی الامیر، حی الغدیر، حی الجدیده، حی الصناعی، حی العلماء، حی الحنانه و حی الاسکان، اشاره نمود. محله الغازیه جدیدترین و مهم‌ترین محله شهر می‌باشد.
خیابان‌های مشهور این شهر نیز عبارتند از: شارع المدینه، شارع الرسول، شارع علی ابن ابی طالب (علیه‌السّلام)، شارع الکوفه، شارع امام صادق (علیه‌السّلام) ، شارع الخورنق، شارع الطوسی، شارع السور.
چهار بازار نیز به‌نام‌های القاضی، الحویش، الکبیر، المشراق در این شهر وجود دارد.

منبع ویکی فقه
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها