جاذبه ها و آثار تاریخی شهر نینوا

جاذبه ها و آثار تاریخی شهر نینوا

نینوا

استان نینوا با مساحت ۳۷/۳۲۳ کیلومتر مربع در شمال غربی کشور عراق واقع شده است. استان نینوا شهرهای زیادی را در برگرفته است که شهر موصل در مرکزیت آن قرار دارد. قدمت این شهر به هزاره ی پنجم  قبل از میلاد برمی گردد، و در قدیم پایتخت دولت آشور بوده است. همراه ما باشید تا در ادامه مطلب با آثار باستانی، تاریخی، مذهبی، این شهر آشنا شوید.

جاذبه های باستانی، تاریخی، مذهبی، استان نینوا

از اماکن مذهبی در نینوا می توان به مرقد حضرت یونس و مرقد نبی شیث نیز اشاره کرد، که از جاذبه های فرهنگی و مذهبی این استان بشمار می روند.

نکاتی برای سفر به کربلا

آثار تاریخی و گردشگری در استان نینوا

از آثار باستانی و تاریخی در این استان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

شهر باستانی الحضر

قدمت این شهر تاریخی بیش تر از ۲۰۰۰ سال است، و این شهر باستانی در صحرای نینوا واقع شده است. شهر الحضر یکی از چهار اثر تاریخی کشور عراق محسوب می شود.

موزه ی موصل

این موزه که در فهرست میراث جهانی قرار دارد، بزرگترین موزه ی کشور عراق بعد از موزه ی ملی بغداد بشمار میرود.

موزه ی موصل

مجسمه ی ابوتمام

یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی در استان نینوا، تندیسی از شاعر معروف دوره ی عباسی است که درشهر موصل قرار گرفته است.

شهر باستانی خورسباد

شهر خورسباد در شرق موصل، استان نینوا از جاذبه های تاریخی این شهر است. قدمت این شهر باستانی به قرن هفتم پیش از میلاد باز میگردد.

شهر باستانی خورسباد

شهر باستانی نمرود

شهر باستانی نمرود یا کلحو در جنوب شرق موصل، استان نینوا واقع شده است. شهر تاریخی نمرود در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت این شهر باستانی به قرن سیزدهم قبل از میلاد باز می گردد.

این شهر را پادشاه آشور شلمنسر اول ساخت و شهر مزبور حدود هزار سال وجود داشت و در قرن سیزدهم قبل از میلاد پایتخت گردید، ولی بعد مدتی دچار رکود شد تا اینکه دوباره آشور-ناصیر-پال دوم پادشاه آشور به آن توجه نمود و آن را پایتخت خود قرار داد، به این ترتیب شهر مزبور شهرت و معروفیت فراوان پیدا کرد. آشورناصیرپال دوم با به کار گیری هزاران اسیر و برده، قصری بزرگ و معابد و ساختمان‌های بسیار بر ویرانه‌های شهر سابق ایجاد کرد و در شکوفایی شهر کوشید. بناهایی که در دورهٔ شکوفایی در این شهر وجود داشت، مجموعه‌ای کم‌نظیر از هنر و فرهنگ متعالی باستانی محسوب می‌شد. دیواری طویل دور شهر را دربرمی گرفت. در سال ۸۷۹ ق. م. یک مراسم افتتاح مجلل و باشکوه به همراه ضیافتی شاهانه و محتشم برگزار گردید و ما اکنون از طریق لوح نوشته‌ای از چگونگی این مراسم اطلاع داریم. شهر دارای تعدادی باغ‌های گیاه‌شناسی و یک باغ ویژهٔ جانورشناسی بود. نیمرود تا سال ۷۰۶ ق. م. پایتخت آشور باقی ماند و در آن تاریخ، سارگون دوم پادشاه آشور پایتخت را به دور شروکین (خورساباد[۵]کنونی) انتقال داد.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها