جاذبه های تاریخی و تفریحی شهر لنکران

معرفی شهر لنکران

شهر لنکران در قسمت جنوبی جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و به دلیل همسایگی با دریای خزر آب و هوای مرطوب و نیمه گرم مدیترانه ی است. از مشخصه های مهم این شهر باغ های میوه نارنگی و مزارع معروف چای است. لنکران در زمان های قدیم روی یک باتلاق بنا شده بود. فاصله ی لنکران تا باکو ۲۶۸ کیلومتر است. با ما همراه باشید تا به معرفی شهر لنکران بپردازیم.

زندان استالین

وجه تسمیه زندان استالین به این دلیل است که شخصی به نام استالین یکی از افرادی بوده که توانسته از این زندان فرار کند، دیوار بیرونی این زندان از داخل خیابان ۱.۵ متر ارتفاع دارد ولی از داخل زندان ۵متر ارتفاع دارد، به همین دلیل هیچکس نمیتوانسته از این زندان فرار کند. استالین هنگام فرار  ۴ گلوله به طرفش شلیک می شود ولی هیچ کدام به وی نمی خورد و نگهبان گلوله ی پنجم را به خودش میزند و خودکشی می کند. این زندان از یک طرف به دریا راه دارد که در گذشته زندانیان از طریق دریا به آنجا منتقل می شدند.

موزه ی تاریخ شهر لنکران

یکی از خان های لنکران به نام میر احمد به کمک معماران روسی این بنا را ساخت که در زمان فتحعلی شاه به عنوان بلندترین ساختمان لنکران شناخته می شد. تمام مصالحی که برای ساخت این بنا استفاده شد با کشتی از باکو به لنکران آورده شد. کاربری امروزه ی این بنا موزه تاریخ است و زندگی میر احمد، خان لنکران را نشان می دهد.

آشنایی با دیدنی های باکو

یانار بولاغ

یانار بولاغ یه معنای چشمه ی سوزان است. در روستای آرچیوان چشمه ای وجود دارد که آب آن آغشته به گاز متان است و قابلیت مشتعل شدن دارد. در زمان اشتعال ۵ تا ۱۰ ثانیه می سوزد. آب این چشمه از نظر رنگ و بو هیچ تفاوتی با آب های  دیگر ندارد و کاملا قابل شرب است. تمامی اهالی این روستا و مسافران و گردشگرانی که از آن جا عبور می کنند از آب این چشمه استفاده می کنند.

شهر لنکران

اهالی

جمعیت شهرستان لنکران در حدود ۲۱۰،۰۰۰نفر است که از این تعداد حدود ۶۰،۰۰۰نفر در شهر لنکران و بقیه در قصبات و دهات اطراف ساکنند.حدود هشتاد درصد اهالی لنکران از قوم تالش و بقیه آذربایجانی ها هستند.اکثر اهالی به فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی مشغول هستند.آسیاب‌های برنج(Düyü dəyirmanları) در سراسر نواحی شهرستان لنکران به ویژه روستای دارقوبا به صورت گسترده فعالیت می‌کنند.در این شهرستان چند کارخانه بزرگ تولید و بسته‌بندی چای وجود دارند.

موقعیت

لنکران در جنوب‌شرقی جمهوری آذربایجان و در فاصله ۲۶۸کیلومتری جنوب باکو قرار دارد.ارتفاع این شهر بیست‌وهشت متر زیر سطح دریا بوده و سالیانه بیش‌از ۲۰۰۰میلی متر بارندگی دارد.این شهرستان از شمال با ماساللی ، از جنوب با آستارا ، از شرق با دریای خزر و از غرب با لریک و یاردیملی همسایه است.

آب‌و هوا

شهر لنکران

  • بهار:معتدل و بسیار پربارش
  • تابستان:گرم و شرجی همراه با باران‌های سیل‌آسا
  • پاییز:در روزها گرم و مرطوب و شب‌هنگام سرد
  • زمستان:سرد به همراه برف و کولاک‌های سنگین که متأثر از اقلیم متطقه آذربایجان است.
منبع ویکی سفر
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها