معرفی شهر بهاولپور

معرفی شهر بهاولپور

این شهر نیز یکی از شهرهای ایالت پنجاب پاکستان است. این شهر نیز همچون دیگر شهرهای کشور پاکستان دارای دانشگاه‌ها و مراکز علمی متعدد در کنار مراکز فرهنگی متعددی است. بااین‌وجود جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۲۰۰۶ تنها ۵۷۶٫۲۰۳ بود. زمانی که درباره جاذبه‌های تاریخی تفریحی شهرهای پاکستان صحبت می‌کنیم؛ حیف است که جاذبه‌های این شهر را از یاد ببریم. در ادامه با معرفی شهر بهاولپور همراه تاریخ ما باشید.

بهاولپور در شمال و شرق بیابان خشک راجپوتانا، و در جنوب رودخانه‌های ستلج، پنجند و سند، و در مرکز پاکستان قرار دارد. شهرستان بهاولپور در ۱۳۳ش/۱۹۵۵م با وسعتی حدود ۸۳۰‘۲۴کم‌ ۲ از ۳ شهر بهاولپور، بهاول‌نگر و رحیم‌یارخان تشکیل یافت. در ۱۳۶۰ش/۱۹۸۱م جمعیت شهر بهاولپور ۱۷۸هزار، و شهرستان ۰۰۰‘۴۴۷‘۱ نفر بوده است.
اقتصاد این شهرستان از قدیم وابسته به آب رودخانه بوده، وبه همین سبب، شبکۀ کانالهای آب به درازای ۷هزار کم‌ از اواخر سدۀ ۱۹م در آنجا احداث شده که در کنار آنها مراکز مسکونی از جمله منچین آباد پدید آمده است. در این منطقه گندم، حبوبات، پنبه، نیشکر و خرما کشت می‌شود و گوسفند و گاو پرورش می‌یابد، به گونه‌ای که پشم آنها به سایر نقاط صادر می‌گردد.

بهاولپور

نور محل

نور محل کاخی در این شهر است. این کاخ در سبک نئوکلاسیک ساخته‌شده است. این بنا در سال ۱۸۷۲ بنا شد. افسانه‌های متعددی پشت این بنا است. برای مثال یک داستان می‌گوید: نواب عدنان عباسی چهارم این کاخ را برای همسرش بنا کرد. بااین‌وجود او یک شب در آنجا ماند. زیرا اتفاقی برای قبرستان مجاور افتاد. شاه سعی کرد از پنجره این اتفاق را ببیند که از بالا به پایین سرنگون شد. به‌این‌ترتیب در زمان سلطنت کاخ مورداستفاده قرار نگرفت. ساعات کار این کاخ دیدنی همه‌روزه از ۹ تا ۲۲ می‌باشد.

آشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر هرات

دربار محل

دربار محل نیز یکی از جاذبه‌های دیدنی بهاولیپور است. البته جاذبه‌ای که نمی‌توان آن را دید! درست است این کاخ از سال ۱۹۷۱ تاکنون درب‌های خود را به روی مردم بسته است. البته این کار نیروهای مسلح دولت پاکستان است. این کاخ توسط بهاوال خان پنجم به‌منظور هدیه به همسرش ساخته شد. کار ساخت این کاخ نیز در سال ۱۹۰۵ به پایان رسید. الآن حدود ۶۰ سال است که کسی درون کاخ را ندیده است. همین مورد به جذابیت‌های کاخ می‌افزاید.

باغ‌وحش بهاولپور

باغ‌وحش یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها برای جوانان به شمار می‌رود. باغ‌وحش بهاولیپور در سال ۱۹۴۲ تأسیس شد. این باغ‌وحش در ابتدا ۱۰ هکتار مساحت داشت اما امروزه و با گسترش آن حدود بیست و پنج هکتار زمین در بر می‌گیرد. این باغ‌وحش از شیرهای آسیایی تا ببرهای بنگال را در خود پرورش می‌دهد. باغ‌وحش بهاولیپور دارای آکواریوم، موزه جانورشناسی پرندگان پر شده، خزندگان و پستانداران بسیاری می‌باشد. این باغ‌وحش ششصد پرنده و صد و هشتاد پستاندار دارد. ساعات بازدید از این باغ زیبا و دیدنی همه‌روزه از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌باشد.

باغ‌وحش بهاولپور

بهاولیپور شهر هزار چهره است. به این معنی که هم تاریخ هم تفریح و هم آموزش را یکجا دارد. از این رو می توان آن را در زمره جاذبه های تاریخی تفریحی شهر های پاکستان به حساب آورد.

منبع دانشنامه آزاد
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها