پناهگاه حیات وحش دربند راور

پناهگاه حیات وحش دربند راور

پناهگاه حیات وحش دربند راور طبق مصوبه ۳۲۳ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این پناهگاه حیات وحش دارای ۱۳۵۷۶۷۱ هکتار مساحت بوده که در شمال و شرق شهر راور قرار دارد. نواحی مختلف پناهگاه حیات وحش دربند راور دارای ارتفاعی متغیر بین ۴۵۰ متر و ۲۹۷۶ متر از سطح دریا می‌باشد. پست‌ترین نقاط این منطقه مربوط به کویر لوت و مرتفع‌ترین نواحی آن ارتفاعات لکرکوه است.

وضعیت اقلیم و ارتفاعات منطقه دربند راور

پناهگاه حیات وحش دربند راور از اقلیمی گرم و نیمه خشک برخوردار بوده و دارای چشم‌اندازهایی زیبا مانند ارتفاعات لکرکوه و مارکش، رودخانه شور و کویر لوت است.

پوشش گیاهی 

پوشش گیاهی منطقه دربند راور به شکل‌های درختی، گیاهان یکساله (بوته‌ای) و درختچه وجود دارند. از جمله گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه می‌توان پسته وحشی با نام محلی بنه، درمنه با نام محلی جاز، کهکم، تربیت، آویشن، زیره سیاه، بومادران، تاغ، اسکنبیل،افدرا با نام محلی هوم، تنگس، گون، کلپوره، ارس، قیچ، گز، آلاله و بادام کوهی با نام محلی الوک را نام برد.

پناهگاه حیات وحش دربند راور

هنزا بهشتی در کویر کرمان

گونه‌های جانوری 

یوزپلنگ، پلنگ ایرانی، روباه معمولی، گربه پالاس، کفتار، شغال، تشی، خرگوش، کاراکال، قوچ و میش، کل و بز از جمله پستانداران موجود در پناهگاه حیات وحش دربند راور محسوب می‌شوند.

همچنین این منطقه زیستگاه پرندگانی مانند تیهو، عقاب صحرایی، زاغ کویری، کبوتر چاهی،عقاب دو برادر، باقرقره و کبک نیز به شمار می‌روند.

پناهگاه حیات وحش دربند راور

منابع آبی

چشمه‌های انجیر دره، چاه کوران، شورآب، خرمه، موکی، ازبکی، دهنه باغ پهلوان، طیهو، معدن و لیسآب دربند  چشمه‌های موجود در منطقه دربند راور هستند. رودخانه‌های گلوشور، میان رود، سبزآب، چاه محمد یوسف، و آب انبار و آبشخورهای متعدد از جمله منابع آبی این پناهگاه  محسوب می‌شوند.

شهرستان راور به عنوان شمالی ترین شهرستان استان کرمان به علت قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران و همجواری با کویر مرکزی ایران دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است به طوری که اکثر گونه های گیاهی و جانوری استان کرمان در شهرستان راور زندگی میکنند. اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راور در سال ۱۳۸۱ تاسیس و وظیفه محافظت از مواهب طبیعی شهرستان را به عهده گرفت.

رخدادهای منطقه

– در این منطقه در سال ۱۳۸۷، یک یوزپلنگ به دلیل تصادف با خودروهای عبوری ازبین رفت و دو یوز دیگر نیز به دلیل مسمومیت کشته شدند.

– در سال ۱۳۸۸ پس از ۳۰ سال دو قلاده یوزپلنگ در این منطقه مشاهده شد.

– در زمستان سال ۱۳۸۹ از یک قلاده یوزپلنگ پس از شکار جبیر عکسبرداری شد.

– برای نخستین بار از یک شغال زال در این پناهگاه تصویر برداری شد.

– در فروردین ماه ۱۳۹۳ در دو نقطه از راور کرمان از پلنگ ایرانی تصویربرداری شد.

منبع دیده بان محیط زیست و حیاط وحش ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها