هنزا بهشتی در کویر کرمان

هنزا بهشتی در کویر کرمان

کرمان، شهری متمدن و تاریخی است.هنگامی که صحبت از کرمان میشود تصور ما به سمت شهری کویری و خشک میرود.مناطقی (مناطقی خوش آب و هوا و سرسبز) در کرمان وجود دارند که با دیدن آنها بین تصور ما و آنچه دیده ایم تناقص به وجود می آید،روستای هنزا در ارتفاع ۲۸۰۰ متری یکی از همین مناطق خوش آب وهوا وییلاقی است که در محدوده ای کوهستانی واقع شده.

هنزا بهشتی در کویر کرمان
هنزا بهشتی در کویر کرمان

جاذبه های که در قلب هنزا گنجانده شده

*آبشار سر خوئیه:آبشارسر خوئیه یا کمر شرشره  با ارتفاع ۱۰ متر که احاطه شده با درختان گردو است، جاذبه ی بینظیر در منطقه محسوب میشود.

*امامزاده سید محمدرضا ابو طالب:از جاذبه های مذهبی این روستا است.

*دره ی گلوگازر:دره ی بسیار زیبا و مجذوب کننده که در ارتفاع ۲۳۳۰ از سطح دریا واقع شده و پر از چشمه های زیبا در دل خود است.

*سرمشک:سر مشک یک جاذبه ی تاریخی در روستای هنزا که دارای  آب و هوای، معتدل است وجود چشمه ها و کوه ها و باغ های اطراف این جاذبه چشم هر گردشگری را محسور و مجذوب خود میکند.

نکات سفر به کویر

*چشمه عروس :چشمه عروس، چشمه ی که نام خود را از سخاوت رودی باهمین نام گرفته و پر از رودخانه های خروشان و چشمه های متعدد طبیعی است که در منطقه ی جنگلی واقع شده و جزو جاذبه های نزدیک به هنزا است.

*دره ی زیبایی گلی هوک:این دره ی زیبا واقع شده در منطقه ی سرمشک، و با پوشش گیاهی چون کهکم، اوورس، است.

هنزا بهشتی در کویر کرمان

روستای هنزا نگین درخشنده در کویر

گردو و بادام روستای هنزا زبان زد در منطقه و استان است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

شغل قالب در منطقه معمولا کشاورزی، دامداری، باغداری و زراعت است.

در زبان و گویش محلی به خروجی آب آسیاب هنزا آب می گفتند.

آب و هوای روستای هنزا در کرمان

با توجه به ارتفاع ۲۸۰۰ متری روستای هنزا در کرمان آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان بسیار مطبوع و خنک است و در زمستان ها هم بسیار سرد می شود. رودخانه دائمی هنزاء از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که آثار آنها برجای مانده و قابل بازسازی هستند.

علت نام گذاری روستای هنزا

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا به این روستا هنزا می گویند، جالب است بدانید که محلی ها به خروجی آب آسیاب “هنزاءب” می گفتند، از همین رو در این مکان به دلیل آنکه آسیاب های آب متعددی قرار داشته نیز به روستای هنزاء مشهور شده است.

شغل اهالی روستای هنزا در کرمان

اغلب مردم روستای هنزاء در کرمان به باغداری، فعالیت های زراعی و دامداری نیز مشعول هستند. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه است. اراضی روستا به صورت آبی و دیم کشت می‌شوند و آب مورد نیاز اراضی آن از رودخانه و چشمه تأمین می‌شود. گردو و بادام از جمله مهم ترین محصولات باغی این روستا هستند و انواع لبنیات مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل در هنزا تولید می شود.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها