معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد

معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد

پناهگاه حیات وحش عباس آباد دارای وسعتی به اندازه ۳۰۵،۴۳۳ هکتار است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین بنا شده است. این پناهگاه یکی از جمله مناطقی است که گونه‌های مختلف، کمیاب و در خطر انقراض در آنجا زندگی می‌کنند و از آنها در این مکان محافظت می‌شود. در ادامه با معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد همراه تاریخ ما باشید.

مشخصات این پناهگاه

بخشی از این زیستگاه در شهرستان نایین و قسمت دیگر آن در شهرستان جدید خور وبیابانک واقع شده‌است. اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین مدیریت این پناهگاه را برعهده دارد.

این منطقه مشتمل بر دشت ها و سلسله کوه های به هم پیوسته است که زیستگاه بکر و دست نخورده‌ای را در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم آورده است.

معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد

این منطقه تیپ های زیستگاهی مختلفی همچون ارتفاعات و کوه ها، نواحی کوهستانی کاملا صخره ای، دشت های مسطح و مراتع، غارها و اراضی شنی را در برگرفته است و شامل ۴۴ درصد کوهستان ها و تپه ماهورها، ۴۶ درصد اراضی دشتی، ۷ درصد تاغزارها و تپه های ماسه ای و ۳ درصد اراضی سیلابی می باشد.

دامنه ارتفاعی عباس آباد مابین ۷۱۵ الی ۲,۴۵۱ متر از سطح دریا متغییر است.

رشته کوه مرکزی به طول تقریبی ۱۳۱ کیلومتر از غرب به شرق منطقه کشیده شده است.

سفر دو روزه کجا برویم؟

گونه های شاخص جانوری

در این منطقه ۴۳ گونه پستاندار، ۱۷۹ گونه پرنده مهاجر، ۲۴ گونه خزنده، ۸۹ گونه پرنده دائمی وجود دارد که این گونه‌ها  از جمله ذخایر ارزشمندِ ژنتیکی کشور به‌حساب می‌آیند.

معرفی پناهگاه حیات وحش عباس آباد

جاذبه‌های اکوتوریستی

جاذبه‌های اکوتوریستی پناهگاه حیات وحش عباس آباد شامل مناطق کوهستانی، ییلاقی، چشم اندازهای کویری، انجیر وحشی، قیچ، گز، ذخایر جنگلی بادام کوهی، بنه، تنگرس و تاغ می‌باشد.

عوامل تهدید آمیز منطقه

چرای غیرمجاز و بیش از حد دام‌ها  به نسبت ظرفیت مراتع، شکار غیرمجاز گونه‌های جانوری و وجود جاده اصلی چوپانان-اردکان که باعث تعرض در این منطقه شده از جمله موارد تهدید آمیز این پناهگاه محسوب می‌شود.

منبع دیده بان محیط زیست و حیاط وحش ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها