معرفی شهر واغارشاپات

معرفی شهر واغارشاپات

شهر واغارشاپات شهر کوچکی در ۴۰ کیلومتری پایتخت این کشور یعنی ایروان است. این شهر مرکز دینی ارمنستان محسوب می شود. زمانی که این شهر در تصرف ایرانیان بود، به آن سه کلیسا نیز می گفتند. در ادامه با معرفی شهر واغارشاپات همراه تاریخ ما باشید.

کلیسای اچمیادزین

کلیسای اچمیادزین یکی ازقدیمی ترین و مهم ترین کلیساهای ارمنستان است. این کلیسا ابتدا در سال ۳۰۳ میلادی و با چوب ساخته شد. در طول تاریخ تغییرات و بازسازی های بسیاری برای آن صورت گرفت، از جمله سنگی شدن بنا و اضافه شدن گنبد روی ان تا به شکل امروزی درآمد. در کلیسای اچمیادزین گنجینه ای بسیار باارزش وجود دارد. از جمله نیزه ای که پهلوی حضرت عیسی را درید، تکه ای از کشتی حضرت نوح، انجیل های نورانی و دو ععد آویز دیواری که در واقع تکه هایی از صلیب حضرت عیسی می باشد.

کلیسای اچمیادزین

۱۰ جاذبه گردشگری برتر ارمنستان

کلیسای زوارتنوتس

کلیسای زوارتنوتس یکی از قدیمی ترین و زیباترین کلیساهای ارمنستان است که در سده ی هفت میلادی ساخته شد. پشت این کلیسا کوه های زیبای آرارات قرار گرفته اند. جاثلیق نرسس سوم یکی از پادشاهان گذشته بود که دستور ساخت اینن کلیسا را صادر کرد. تا اوایل سده ی سوم میلادی بقایای این کلیسا زیر خاک مدفون بود. بعد از آن کاوشگران با حفاری های بسیار این بنا را از زیر خاک بیرون کشیدند.

معماری زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس دارای ستون‌ها با سرستون‌هایی است که چهار عدد از ستون‌ها با طرحی از یک عقاب در بالای ان در مقابل چهارپایه اصلی کلیسا ایستاده‌اند. طراحی ساختمان اصلی کلیسا به شکل دایره می‌باشد ولی در قسمت‌های داخلی آن می‌توان یک ۳۲ ضلعی را مشاهده کرد که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌است. بر روی لبهٔ پنجره‌ها و اتاق‌ها و همین‌طور درها می‌توان کنده کاری‌هایی را با اشکال مختلف انگور و انار دید؛ انار به معنای نماد باروری و انگور به معنای خون و قیامت می‌باشد. در قسمت‌هایی نیز حکاکی‌هایی از عقاب‌ها دیده می‌شود که نماد پیروزی، مقاومت و قیام در دورهٔ قرون وسطی بوده‌است.

کلیسای زوارتنوتس

کاخی در نزدیکی زوارتنوتس

بعد از حفاری هایی که برای کلیسای زوارتنوتس انجام شد، در نزدیکی آن کاخی که متعلق به جاثلیق نرسس سوم بود کشف شد. در قسمت غربی این کاخ سالن های اصلی و اقامت قرار گرفته اند که در آن زمان جشن ها و مراسمات مختلفی در آن انجام می شد. قسمت شرقی فضاهایی مانند انبار و حمام را در خود جای داده بود. در قسمت جنوبی بنا کارخاته ی تولید نوشیدنی متعلق به جاثلیق نرسس قرار داشت، که این قسمت با خاک رس ساخته شده بود.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها