جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان (بخش اول)

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

اگر قصد سفر به یکی از کشورهای آسیای مرکزی را دارید، کشور جمهوری تاجیکستان به سبب داشتن مناطق بکر طبیعی و آثار تاریخی ارزشمند، انتخاب مناسبی است. این کشور از ۳ استان و یک منطقه خودمختار (منطقه کوهستان بدخشان) تشکیل شده است. برای سفر به این کشور، ماه های آوریل و مارس بهترین زمان هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان میپردازیم:

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری جمهوری تاجیکستان از بدو تأسیس آن دستخوش تغییر بوده‌است و نام جای‌های آن به علت‌های گوناگون عوض شده‌است. برای نمونه، انگیزهٔ سیاسی در تغییر نام دو شهر عمدهٔ تاجیکستان مشهود است. در دورهٔ شوروی، دوشنبه پایتخت این کشور چندی استالین‌آباد خوانده می‌شد و به شهر خجند نیز لنین‌آباد می‌گفتند. برخی از تغییر نام‌ها به‌دلیل جابه‌جایی جمعیت بوده‌است. برای نمونه در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ میلادی که گروهی از مردم مستچا از بالا آب زرافشان به دشت‌های واقع در گوشهٔ شمال غربی تاجیکستان کوچانیده شدند، نام مستچا را با خود به آن‌جا بردند.

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

منطقه بدخشان و بزرگراه پامیر

منطقه بدخشان در کوه‌های پامیر قرار دارد و علی رغم مساحت وسیعی که دارد، کمتر از ۵٪ جمعیت کشور تاجیکستان در این منطقه سکونت دارند.

منطقه بدخشان به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده خود، برای گردشگران علاقمند به ماجراجویی و اهل طبیعت گردی بسیار جذاب و هیجان انگیز است.

اگر از تفریحاتی چون کوهنوردی و دوچرخه سواری لذت میبرید، شور و هیجان دوچرخه سواری در بزرگراه پامیر و نیز کوه پیمایی و گردش در طبیعت بی نظیر مسیرهای منتهی به دریاچه ی فیروزه ای در کوه های پامیر را از دست ندهید.

معرفی شهر دوشنبه

مرکز اسماعیلیان

مرکز اسماعیلیان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، یکی از جماعت خانه های اسماعیلی بوده و یکی از ۶ مرکز اسماعیلیان در جهان به شمار می رود.

طراحی این بنا به سبک دوره ی سامانی بوده و توسط فاروق نورمحمد، معمارِ کانادایی، طراحی گردیده است. ساختمان این عمارت درون باغی سرسبز با درختان شب خسب قرار گرفته که فواره های زیبای تعبیه شده در آن بر زیبایی آن افزوده است.

در معماری این بنا از چوب برای تزئینات زیاد استفاده شده و درهای زیبای عمارت نیز از جنس چوب هستند. همچنین برای سرامیک های کف ساختمان از سرامیک های فیروزه‌ای و آبی رنگ استفاده شده است.

مرکز اسماعیلیان روزهای یکشنبه جهت بازدید عموم مردم باز می باشد.

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

دریاچه اسکندر کول

دریاچه اسکندرکول در شهر دوشنبه، یکی از مناطق تفریحی کشور تاجیکستان می‌باشد که برای طبیعت گردان و علاقه مندان به کوهنوردی و شنا مکان مناسبی است.

در تعطیلات افراد زیادی این دریاچه را به عنوان مقصد خود برای گشت و گذار، پیک‌نیک و تفریح انتخاب می کنند. همچنین این منطقه ی زیبا، محلی جذاب برای بازدید توریست ها و گردشگران خارجی است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها