معرفی شهر دوشنبه

معرفی شهر دوشنبه

در این مقاله به معرفی شهر دوشنبه در تاجیکستان میپردازیم که دارای جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیاری است.

شهر دیدنی و تاریخی دوشنبه، پایتخت کشور تاجیکستان می باشد. این شهر از مهم ترین شهرهای توریستی کشور تاجیکستان است. در این شهر فرهنگ و آداب و رسوم مردم، به مردمان ایران شباهت زیادی دارد. مردم تاجیکی زبانِ دوشنبه، بسیار مهمان نواز هستند. اگر میخواهید بیشتر با شهر دوشنبه آشنا شوید در ادامه تاریخ ما را همراهی کنید.

دوران کهن

سرزمینی که هم‌اکنون شهر دوشنبه در آن جای گرفته‌است، در صده‌های میانی شومان نام داشته‌است که در برخی منابع تاریخی قدیمی، سومان نیز نوشته شده‌است. در کتاب «حدود العالم من المشرق الی المغرب» آمده است: «شومان شهری است استوار و گردِ او باره‌ای کشیده و او را قهندزی است بر سر کوه نهاده و اندر میان قهندز چشمه‌ای است بزرگ و از وی زعفران خیزد بسیار».

مقدسی در کتاب «احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم» می‌گوید: «شومان مکانی پرجمعیت و آباد و نیکو است». شرف الدین علی یزدی در «ظفرنامه تیموری» از آن به نام حصار شادمان یاد کرده و غالباً آن را به صورت مختصر «حصار» یا «حصارک» نوشته که امروز هم به «حصار» یا «قلعهٔ حصار» معروف است و در ۲۵ کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد.

معرفی شهر دوشنبه

شهر دوشنبه مکان های تاریخی و تفریحی متنوعی دارد، از جمله:

  1. یادبود صدرالدین عینی

از بزرگترین نویسندگان جهان میتوان صدرالدین عینی را نام برد که کتاب‌های زیادی را به زبان‌های فارسی و تاجیکی نوشته است. برای یادبودِ این نویسنده بزرگ، تندیسی از وی در شهر دوشنبه در خیابان عینی (که این خیابان نیز به نام وی نامگذاری شده) قرار گرفته است.

  1. پارک رودکی

یکی از مکان های تفریحی شهر دوشنبه، پارک رودکی واقع در میدان اصلی این شهر می باشد. این پارک به نام شاعر بزرگ پارسی گوی ایران زمین، ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی، که از شاعران دوره سامانی بوده و به عنوان پدر شعر فارسی شناخته می شود و نیز نقش اساسی در فرهنگ و ادب کشور تاجیکستان داشته نامگذاری شده است.

نام این پارک در ابتدا برگرفته از نام پادشاه روسیه، پارک لنین نام داشت؛ تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به دستور رئیس جمهور تاجیکستان، به پارک رودکی تغییر نام پیدا کرد.

در این پارک مجسمه بزرگی از رودکی قرار داده شده است. فضای سرسبز و زیبای پارک به همراه حوض ها و فواره هایی که در این پارک تعبیه شده‌اند، سبب شده است که گردشگران برای گردش و تفریح حتماً سری به این پارک بزنند.

نکات مهم در سفر خارجی

  1. آبشار گوسگارف

یکی از مناطق زیبا و دیدنی شهر دوشنبه، آبشار گوسگارف می باشد که در روستایی به نام “Varzob Valley” در نزدیکی شهر دوشنبه قرار دارد. این آبشار ۳۰ متر ارتفاع دارد. منطقه اطراف این آبشار بسیار سرسبز و زیبا بوده و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این آبشار زیبا و محیط پیرامونش به این منطقه سفر می کنند.

معرفی شهر دوشنبه

  1. باغ گیاهشناسی شهر دوشنبه

این باغ گیاه‌شناسی در مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار و با گیاهانی متنوع و گوناگون در منطقه اسماعیل سامانی ایجاد شده است. گلخانه های متعدد و هزاران نوع گیاه در این باغ گیاه شناسی وجود دارند. همچنین بومیان منطقه در قسمتی از این باغ به فروش صنایع دستی محلی خود می‌پردازند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها