مسجد حاج علی بمبئی

مسجد حاج علی بمبئی

مسجد حاج علی بمبئی همانطور که از نامش پیداست در شهر بزرگ بمبئی ساخته شده‌است. این آرامگاه که واقع شده در شمال غربی شهر بمبئی است،  یکی از زیارتگاه‌های مسلمانان هندی می‌باشد. از آنجایی که دور تا دور آرامگاه  توسط دریا پوشانده شده تنها یک راه برای ورود به درگاه آن وجود دارد.

مشخصات مجموعه  حاج علی بمبئی

درون این آرامگاه ۴ مقبره وجود دارد، همچنین در قسمت شمالی این بارگاه مسجدی تعبیه شده است که ظرفیتی برابر با ۲۵ نمازگزار دارد. در طبقه بالای خود مسجد استراحتگاهی با ۱۰ اتاق جهت اطراق مسافران در نظر گرفته شده است. در ورودی آرامگاه مشابه در اصلی مسجد است و در قسمت ورودی آن ۳ مناره کوچک بنا گردیده است که به هنگام وارد شدن قابل مشاهده است. سبک معماری این مسجد از تلفیق دو سبک هندی و ایرانی بدست آمده است.

مسجد حاج علی بمبئی

در دیگر قسمت های ساختمان مسجد و در طبقه ی بالای آن، یک استراحتگاه قرار گرفته که در آن ۱۰ اتاق در کنار یکدیگر قرار گرفته است که معمولا مسافرین راه دور و کسانی که برای زیارت این مقبره آمده اند اما جایی ندارند، اقامت می کنند. ویژگی منحصر به فرد در معاری ساختمان این آرامگاه این است که دروازه ی بزرگ آن و حیاطش به وسیله ی سنگ های مرمر تزئین شده است و همین آن را تبدیل به یکی از نمونه های موفق تلفیقی از معماری اسلامی و هندی کرده است. درون آرامگاه برای حفظ شئونات اسلامی و برای راحتی زوار، قسمت خانم ها و آقایان جدا شده است.

معرفی مساجد معروف در هند

تاریخچه مسجد حاج علی بمبئی

این مجموعه زیارتی در سال ۱۴۳۱ به نیت بزرگداشت یاد تاجر روحانی و ثروتمند به نام حاج علی شاه بخارایی در بمبئی بنا شد. این شخصیت مسلمان به هنگامی که به مکه تشریف فرما شد تمامی اموال و دارایی‌های دنیوی خود را در راه خیر مصرف کرد و همچنین براساس تصمیم خود باقی مانده عمرش را در بمبئی  گذراند وسعی کرد تا در باقی مانده زندگی خود به نشر و تبلیغ دین اسلام در این منطقه بپردازد.

مسجد حاج علی بمبئی

در دنیای امروزی افراد،  مستقل از اینکه پیرو چه دین و آیینی هستند در روزهای پنج شنبه و جمعه به زیارت این آرامگاه می‌روند که در میان آنها مسافران و بازدیدکنندگان نیز از این مجموعه دیدن می‌کنند. همچنین در بعضی موارد برحسب اتفاق نوازندگان صوفی در این مکان تجمع می‌کنند و سرودهای مذهبی خود را می‌سرایند. مسجد و آرامگاه حاج علی از جمله جاذبه های پربازدید در هند به شمار می‌رود به طوریکه سالانه ۴۰ هزار زائر و بازدیدکننده برای تماشای این مکان تاریخی-مذهبی به هند سفر می‌کنند.

منبع hajij
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها