صعود به آتشفشان های فعال

معرفی آتشفشان های فعال

مواد تشکیل دهنده هسته‌ی زمین در فشار و دمای بسیاری قرار دارند و گاهی این مواد بیش از حد گرم شده و فشار زیادی را متحمل می‌شوند در نتیجه برای کاهش این فشار و انرژی به دنبال راهی برای خروج می‌گردند و این راه‌ها به کوه‌های آتشفشان یا چشمه‌های آب گرم و دیگر موارد ختم می‌شود. آتشفشان‌های فعال بسیاری در سراسر دنیا و در مناطق مختلف وجود دارد، فعالیت کوه‌های آتشفشان با علائمی همراه است که در تشخیص میزان فعالیت کوه‌ هم به محققان و هم به افراد مختلف و کنجکاو کمک می‌کند. در ادامه این مقاله به معرفی آتشفشان های فعال سراسر دنیا میپردازیم، پس با سایت تاریخ ما همراه باشید.

آتشفشان های فعال در دنیا

نمونه هایی از کوه های آتشفشان

در کشور ایران، چندین قله وجود دارد که فعالیت‌های آتشفشانی نیز داشته‌اند، کوه دماوند بلند‌ترین قله‌ی کشور ایران است که فعالیت خود را از دست داده و مدت بسیاری است که خاموش است. کوه سبلان و تفتان و… از دیگر قله‌های موجود در فلات ایران است که فعالیت‌های آتشفشانی در آن‌ها دیده شده است. همچنین از دیگر کوه‌ها و آتشفشان های فعال،‌ می‌توان به مونالوا اشاره کرد که درون جزیره هاوایی قرار گرفته است که جزو معروف‌ترین کوه‌های آتشفشانی دنیا محسوب می‌شود.

آشنایی با خطرناک ترین کوه های دنیا

آتشفشانی در فیلیپین

یکی دیگر از بهترین آتشفشان های فعال،‌ تال است که در سراسر جهان شناخته شده است.

آتشفشان های فعال در دنیا

آتشفشانی عظیم در کلمبیا

آتشفشان گالراس، در کلمبیا واقع شده و نزدیک مرز اکوادور است، این کوه آتشفشان با توجه به فوران‌هایی که داشته است به عنوان فعال‌ترین کوه آتشفشان کلمبیا شناخته می‍‌شود

آتشفشانی معروف در ژاپن

کوه آتش‌فشان ساکوراجیما که در جزیره‌ای از جزایر ژاپن واقع شده است این کوه یکی از آتش‌فشان‌های معروف شرق می‌باشد که از نشانه‌های خوبی برای مناطق شرقی نیز قرار گرفته است.

آتشفشانی در گینه

قله‌ی فاکو، کوه آتش‌فشان دیگری است که در لیست ما قرار می‌گیرد این قله در گینه قرار گرفته است، وجود دریا در زیر این کوه باعث وجود گاز دی‌اکسید بسیاری در هوا می‌شود.

پوپوکاتپتل یکی از فعال ترین ها (Popocatépetl)

پوپوکاتپتل یکی از فعال ترین آتشفشانی ها است که در بین یخچال های طبیعی قرار گرفته است. فاصله این آتشفشان فعال تا پایتخت مکزیک ۳۶ کیلومتر است! دوست داشتید در مکزیک همسایه ی پوپوکاتپتل بودید؟! کوه پوپوکاتپتل که زادگاه آتشفشان پوپوکاتپتل است از نظر زمین شناسان یکی از فعالان این پدیده است چون از سال ۱۵۱۹  تا حال بیشتر از ۲۰ بار این آتشفشان فوران کرده است. سال ۲۰۰۰ پوپوکاتپتل آخرین فوران خودش را به نمایش گذاشت که با تدبیر و دستور دولت برای پیشگیری از آسیب های جدی ناشی از فوران این آتشفشان پر کار، بومیان منطقه مجبور شدند خانه و کاشانه را رها کرده و آواره دشت و بیابان شوند و به شهرهای اطراف پناه ببرند. ۴۱ هزار تن مردم این نقطه مهاجرت اجباری را به ذوب شدن ترجیح دادند ولی هنوز بیش از نه میلیون تن در این منطقه در معرض خطر انفجار  پوپوکاتپتل بی قرار و فعال به زندگیشان ادامه می دهند. بلندترین قله کوه پوپوکاتپتل ۵۵۰۰ متر است با توجه به خارج شدن دود و گاز گوگرد از دهانه آتشفشان کوه پوپوکاتپتل به باور زمین شناسان این امکان هست که این آتشفشان که یکی از آتشفشان های فعال است دوباره فوران کند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها