آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه شناسی ملی

به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران می‌توان باغ گیاه شناسی ملی را معرفی نمود. ما در این مقاله در جهت آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی، به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

فعالیت‌های باغ گیاه شناسی ملی

باغ گیاه شناسی ملی ایران که از جمله بزرگترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان است، در سال ۱۳۴۷ در اراضی چیتگر احداث شد. هدف از ایجاد این باغ گیاه شناسی، گردآوری مجموعه‌ای از گیاهان بومی یا غیر بومی در گلخانه و یا فضای باز می‌باشد.

همچنین در این باغ تحقیقاتی در حیطه‌ی علوم گیاهی و باغبانی انجام می‌گیرد و نیز آموزش عمومی مردم و آشنا کردن آن‌ها درباره اهمیت گیاهان، تنوع گیاهان و ضرورت مراقبت و نگهداری از آن‌ها در دستور کار این باغ گیاه شناسی است.

باغ گیاه شناسی ملی

آشنایی با باغ موزه نگارستان

از دیگر فعالیت‌های باغ گیاه شناسی ملی، می توان به تحقیق و مطالعه در زمینه راه‌های پرورش و تکثیر گونه‌های باارزش، ذخیره ژنتیکی گیاهانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند، شناخت گونه‌های گیاهی کشور و محدوده پراکندگی آن‌ها اشاره کرد‌.

گونه‌های گیاهی 

در باغ گیاهشناسی ملی، تعداد ۳۰۰۰ گونه گیاهی از انواع مختلفِ درختی، درخچه‌ای و بوته‌ای از نقاط گوناگون ایران (مانند گیاهان جنگلی خزری، گیاهان کوهستانی البرز و زاگرس و گیاهان بیابانی) و جهان (مانند آسیا، اروپا، آمریکا) وجود دارد.

همچنین در این باغ گیاهان زینتی و نمایشی همچون باغ‌های نمایشی، باغ‌های سنگی و صخره‌ای و آبشارها و دریاچه‌ها، گیاهان صنعتی، آربراتوم، گیاهان دارویی، باغ میوه ایرانی، گیاهان پیازدار ایرانی به چشم می‌خورد.

در این مکان یک هرباریوم که شامل نمونه‌های گیاهان خشک شده می‌باشد، طبقه‌بندی شده و نگهداری می‌گردد.

در هرباریوم باغ گیاه شناسی ملی ایران، ۲۴۷ هزار گونه‌ی گیاهی خشک شده وجود دارد که سبب شده تا این هرباریوم به عنوان بزرگترین هرباریوم ایران و یکی از معتبرترین هرباریوم‌های خاورمیانه معرفی گردد.

همچنین از طریق انجام مبادلات بین کشورها، نمونه‌های گیاهی از سایر کشورها نیز به این هرباریوم اضافه شده است.

باغ گیاه شناسی ملی

بخش‌های گوناگون باغ گیاه شناسی ملی

در ادامه آشنایی با باغ گیاه شناسی ملی، به معرفی بخش‌های گوناگون آن می‌پردازیم. در طراحی باغ برای ایجاد مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی سه کوه که نشان‌دهنده کوه‌های زاگرس، البرز و هیمالیا است ایجاد شده و هم چنین ۶ دریاچه و دو رودخانه که هریک در کنار گیاهان رویشگاه مربوطه فضای طبیعی را ایجاد نموده‌اند و دارای جاذبه‌های گردشگری خاصی هستند. از دیگر جاذبه‌های باغ، دو آبشار است که ریزش آب در آن‌ها از بلندی‌ها و لابلای صخره‌ها صورت می‌گیرد.

در طرح جامع ایجاد رویشگاه‌های نمونه که نشان‌دهنده مناطق رویشی مختلف ایران و جهان باشند مورد توجه بوده است. همچنین تعدادی کلکسیون موضوعی با اهداف آموزشی و پژوهشی و نمایشی برای باغ طراحی گردید. از رویشگاه‌های طراحی شده ،۷ رویشگاه مربوط به ایران شامل رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی، باغ میوه های بومی و ۶ رویشگاه مربوط به جهان شامل رویشگاه اروپا، چمن زار های آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن و ۸ کلکسیون و باغ موضوعی شامل قطعات آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، جنگل و گردشگاه (شاکای)‌ ، باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی، میدان مرکزی باغ رز و چهار باغ ایرانی و پهن برگان همیشه سبز است. نهالستان و گلخانه‌های تکثیر مواد گیاهی مورد نیاز باغ را تامین می کنند. اکثر بخش‌های طرح جامع در باغ گیاه شناسی ملی ایران ایجاد شده و تنها بخش کمی از آن شامل گلخانه مناطق حاره در آینده ایجاد خواهد شد.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها