برج طغرل ؛ قدیمی ترین جاذبه ی تهران

برج طغرل

برج طغرل قدیمی‎ترین جاذبه گردشگری تهران است که قدمتی نزدیک به نه‎صدسال دارد. تهران دارای جاذبه‎هایی است که کمتر شناخته شده‎اند از موزه‎ی هنرهای معاصر و بام تهران گرفته تا کوچه پس کوچه‎های شهر ری، شاه عبدالعظیم و امام‎زاده صالح همگی از جاذبه‎های تهران هستند. شهر ری پایتخت سلجوقیان دارای آثار تاریخی زیادی است.

برج‎های فلکی

در فرهنگ معین کلمه برج به دو معنی خاص آمده است. اولی بنایی بلند که جهت نگهبانی از قلعه از آن استفاده می‎کنند و دومی به معنی دوازده منطقه بروج که خورشید در هر ماه در یکی از آن‎ها قرار می‎گیرد. بومیان این منطقه بر این باورند که این برج کاربرد نجومی داشته است. از ویژگی‎های این برج می‎توان به امکان محاسبه زمان و تاریخ به وسیله آن اشاره کرد.

برج طغرل

موقعیت برج

این برج با شکوه و زیبا در میان بنایی آجری و در کنار خانه‎های خاکستری شهر به ناظران رخ می‎نماید. این برج زیبا در میان درخت‎ها و گل‎های داوودی زیبا واقع شده است. در این بنای آجری زیبا درست پشت برج طغرل حوض زیبایی را می‎بینید که زیبایی برج را در خود منعکس می‎کند. این برج زیبا مساحتی نزدیک به ۴۸ متر مربع و ارتفاعی نزدیک به ۲۰ متر دارد. این برج در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پیشینه‎ی برج

سلجوقیان از پادشاهان خوب،معروف و مسلمان ایرانی هستند که نه تنها به علم، فرهنگ و ادبیات علاقه خاصی داشتند بلکه توانستند بزرگ‎ترین قلمرو ایران را بعد از اسلام به ارمغان بیاورند. آن ها که حدود چهل سال بعد از نگارش شاهنامه به قدرت رسیدند، زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی دربار برگزیدند و وزرای سلجوقی از جمله عمیدالملک کندری و خواجه نظام الملک تلاش بسیاری برای رشد و بالندگی ادبیات فارسی کردند.  علما و ادبا و حکما از حمایت دربار برخوردار بودند و نوابغ بسیاری در این دوران متولد و شکوفا شدند. به عنوان نمونه می توان به ظهور بزرگانی چون امام فخر رازی، امام محمد غزالی، شیخ شهاب الدین سهروردی، انوری، خاقانی، نظامی، ابوالفضل بیهقی، خواجه عبدالله انصاری، حکیم عمر خیام و سنایی در این دوره اشاره کرد.

برج طغرل

آشنایی با پارک های جدید تهران

شکوه علمی برج

برج طغرل به عنوان آرامگاه بنیان‌گذار سلسله ی سلجوقی یادگاری از آن دوران طلایی است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر و ساخته شده از ساروج که ترکیبی است از پنج ماده ی سفیده ی تخم‌مرغ، پودر سنگ، پشم شتر و موی بز، آهک و خاکستر زغال می باشد. استفاده از ساروج مانند آنچه در سی‌وسه‌پل اصفهان دیده می شود دلیلی است برای استحکام بنا و بقای آن تا به امروز. شکوه و عظمت عنصر مشترک بین تمام مقبره هایی است که مدفن پادشاهان هستند و مقبره ی طغرل بیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما عظمت این برج بیست‌متری در ابعاد فیزیکی آن نیست بلکه در شگفتی های علمی و معماری تعبیه شده در این بنا است که خود نشان دهنده ی توجه وافر به علم و فرهنگ در دوران سلجوقی است.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها