اقلید ؛ ترکیب دلچسبی از تاریخ و طبیعت

اقلید 

اقلید یکی از شهرهای شمالی استان فارس است که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. این شهر زیبا مابین اضفهان و شیراز قرار دارد. ارتفاع این شهرستان باعث شده که این شهرستان دارای آب و هوایی مطلوب حتی در گرم‎ترین فصل سال یعنی تابستان داشته باشد.

از جاذبه‎های طبیعی این شهرستان می‎توان به دریاچه، رودخانه و آبشار اشاره کرد. این شهرستان یکی از پر آب‎ترین شهرستان‎های استان فارس است. ترکیب کوهستان و پوشش گیاهی این شهرستان را به منطقه ای بکر و متفاوت تبدیل کرده است. این شهرستان در کنار داشتن جاذبه‎های طبیعی دارای جاذبه‎های تاریخی نیزاست. تاریخدانان قدمت این شهرستان را حدود پنج هزار سال تخمین زده‎اند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این شهرستان زیبا بیشتر آشنا کنیم.

شکارگاه بهرام گور

اقلید

بهرام پنجم از پادشاهانی بود که بسیار به طبیعت و شکار علاقه داشت. یکی از محبوب‎ترین شکارها برای او شکار گورخر بوده که در استان فارس بسیار یافت می‎شود؛ علاقه او به شکار گور آنچنان زیاد بود که به او لقب برام گور را داده بودند. بهرام گور وقتی که در اقلید مشغول به شکار گورخر بود در مرداب گرفتار آمد و مرد. این باتلاق به نام باتلاق گور بهرام معروف است.

مکان های ناشناخته شیراز

کتیبه‎های باستانی

اگر به دنبال قدیمی‎ترین کتیبه‎های به خط پهلوی می‎گردید حتما باید سفری به این شهرستان داشته باشید. این اثر به حوضچه دختر گبر مشهور است.  از جمله ویژگی هایی که کتیبه دختر گبر را از دیگر کتیبه های موجود متمایز می کند نگارش عمودی سطور است. در مورد حوضچه دختر افسانه های زیادی وجود دارد. مثلاً می گویند که شاهزاده خانمی که قصرش در آن حوالی بوده در عید نوروز حوضچه را پر از حنا می کرده و به عنوان تبرک به زوار حنا می بخشیده است. نام دختر گبر از همین افسانه گرفته شده است. اما با رمز گشایی کتیبه مشخص شد که این بنا در واقع قبری باستانی برای یکی از مردمان سرشناس عهد ساسانی است. این کتیبه در مرکز شهر اقلید در تل فلات قرار دارد و اطلاعات جالبی در مورد گورهای باستانی ایران به دست می دهد.

اقلید

کاروانسرای کناس عباسی

در گذشته ایران در مسیر جاده ابریشم، شرق دور را به اروپا متصل می کرد. علاوه بر فرصت تجاری خرید و فروش کالا، تجار چینی به اقامتگاه و نیز آب و غذا محتاج بودند. کاروانسراها یکی از مکان هایی بودند که تجار می توانستند در آن ها به استراحت بپردازند. این بناها که از اجداد هتل های امروزی به حساب می آمدند راحت و دلپذیر بودند. برای همین شهرت آن ها خیلی زود عالم گیر شد. شاه عباس صفوی تصمیم گرفت این سنت دیرینه را احیا کند و دست به احداث و نیز تعمیر و بازسازی کاروانسراهای زیادی زد. به همین دلیل بیشتر کاروانسراهای ایران نام عباسی را به دوش می کشند. بقایای کاروانسرای عباسی در شهر کناس در نزدیکی شهر تاریخی آسپاس واقع شده است.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها