باغ پهلوان ‌پور یزد تجلی زیبایی باغ های ایران

باغ پهلوان ‌پور یزد 

باغ پهلوان ‌پور یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایران به حساب می آید که در مهریز شهرستانی در استان یزد واقع شده است. به دلیل داشتن قدمت تاریخی آن و منظره ی چشم نواز گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران را به خود جذب می‎کند. همچنین باغ پهلوان ‌پور به خاطر مناظر بی‎نظیرش در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مشخصات باغ پهلوان پور

باغ پهلوان‌ پور یزد از لحاظ مشخصات ظاهری زیبایی فوق العاده‌ای دارد. هنگام ورود گردشگران به باغ پهلوان‌ پور گردشگران با شنیدن صدای آبی که در جوی‌ها جریان دارد و دیدن منظره‌ی سرسبز باغ طوری مبهوت زیبایی باغ می‎شوند که گویی وارد بهشت‌ شده‌اند. قنات‎های این باغ به نام‎های الی گشت، شاه حسینی و مزویرآباد نقش آبیاری این باغ را بر عهده دارند. همچنین این باغ زیبا ۱۶ حقابه دارد که هر ۱۲ روز یکبار به آن تعلق میگیرد که زمان هر یک از آنها حدود ۱۰ دقیقه است.

باغ پهلوان ‌پور یزد

از بناهای باشکوه و چشم‌نواز این باغ میتوان به کوشک یا شربت خانه و زمستان خانه و در بخش‌های ورودی باغ قسمت برج، اصطبل و کاهدان را نیز اشاره کرد. نکته‌ی قابل توجه در مورد برج، اصطبل و کاهدان این است که هر سه در زمان قاجاریه ساخته شدند و تزئینات بکار رفته در بنای برج شباهت زیادی با تزئینات دوره‌ی زندیه دارد. جدا از این سه بخش در کنار کوشک قسمت های آشپزخانه، حمام و انباری این باغ از زیر خاک به بیرون آورده شده اند.ندانذن

ثبت در فهرست آثار ملی و آثار جهانی

با توجه به تمام تفاسیری که در بالا گفتیم، باغ پهلوان پور مهریز به عنوان یکی از نمونه های برتر و زیبای اصیل ایران شناخته شده است و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در سال ۲۰۱۱ در طی نشست سی و پنجم در فهرست آثار جهانی یونسکو این باغ زیبای مهریزی به ثبت رسید و بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شد.

جاهای دیدنی یزد در زمستان

تغییر کاربری باغ پهلوان پور مهریز به هتل

چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که شما در یک باغ تاریخی اقامت داشته باشید! در سال های اخیر به منظور حفاظت از این جاذبه ی تاریخی با تغییر کاربری آن توسط سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا باغ پهلوان پور مهریز به هتلی با صفا تبدیل شود. قطعا تجربه اقامت در دل باغی باصفا با قدمت بالای تاریخی می‌تواند برای هر مسافری لذت‌ بخش باشد.

باغ پهلوان ‌پور یزد

در محیط باغ پهلوان پور مهریز امکاناتی نظیر زمین فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، میز تنیس، فوتبال دستی و همچنین چندین تخت و امکاناتی از این قبیل نیز وجود دارد تا مسافران بتوانند تجربه ی به یاد ماندنی را از این هتل برای خود بسازند. ضمن آن که سوییت‌های باغ به طبع دارای ساختار سنتی هستند و این می‌تواند برای خیلی از گردشگران جذاب باشد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها