سرمشهد کازرون ؛ قلب فسرده گردشگری

سرمشهد کازرون

مرودشت در میان تمام جهان از شهرت خاصی برخوردار است. بدون شک تخت جمشید یکی از باشکوه‌ترین و نام آشناترین جاذبه‌های گردشگری ایران است. این بنای تاریخی در کنار شکوهی که در موزه لوور پاریس ازین بنا به نمایش گذاشته شده است این بنای تاریخی را بیش از همیشه در میان گردشگران مختلف از سراسر جهان محبوب ساخته است. نقش رستم، نقش رجب و تخت جمشید از جاذبه‌های گردشگری نزدیک مرودشت هستند. اما جاذبه‌های استان فارس به مرودشت و شیراز ختم نمی‌شود. روستای سرمشهد کازرون پر از جاذبه‌های کشف نشده است. این روستای قدیمی که کمتر شناخته شده است می‌تواند مقصدی عالی برای باستان شناسان و دوستداران تاریخ باشد. روستای سرمشهد کازرون با جمعیت سه هزار نفری بر روی جلگه‌حاصل خیز سر مشهد واقع شده است. این روستای زیبا که توانایی پذیرش گردشگران زیادی را دارد امروزه با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

شهر مشهور ایران باستان

این روستای کهن که به سختی باورپذیر است زمانی یکی از مشهور‌ترین شهرهای جهان بوده است امروز حال خوبی ندارد و مقصدی ناشناخته میان گردشگران جهان است. در زمان‌های قدیم تجار کشوهای مختلف به خصوص چین خریدار فرش‌ها، بالش‌ها و پرده‌های بافته شده این شهر بودند. نام این شهر زمانی به خاطر تجارت تجار مختلف بر سر زبان‌ها بوده است. این شهر کهن زمانی استراحتگاه پادشاهان و شاهزادگان بوده است. دشت‌های گل نرگس سرمشهد کازرون در فصل پاییز و زمستان شما را مجذوب زیبایی خود می‌کنند.

سرمشهد کازرون

یکی از آتشکده های چهارگانه

مهرنرسی یکی از مشهورترین وزرای ساسانی بود که او را با امیرکبیر مقایسه می کنند. او در سازندگی ایران بسیار کوشید و سعی کرد که ایران پس از افول را دوباره احیا کند و خاطره تلخ شکست از اسکندر را به طور کامل پاک کند. احیای دین زردشت یکی از اقدامات مهم او بود. او که در شهر گندگان متولد شده بود، توجه زیادی به زادگاه خود کرد و یکی از چهار آتشکده مهم ایران را در این منطقه ساخت. آتشکده جره چهاربرابر بزرگ تر از چهارتاقی شیراز است که مدرکی است دال بر بزرگی و رونق سرمشهد در عهد باستان.

معرفی موزه تخت جمشید

آلبوم عروسی شاپور اول

سرمشهد کازرون

نقش برجسته قندیل تصویری از جنگ و پیروزی نیست. بلکه عکس مراسم ازدواج شاپور اول با ملکه آذر آناهیتا است. انتخاب این محل برای برگزاری مراسم ازدواج خبر از رونق و آبادانی گندگان در زمان شاپورشاه می دهد. مهرنرسی نیز در این عکس خانوادگی حضور دارد و پشت سر شاپور ایستاده است. این ملکه مادر ممکن است همان زنی باشد که در نقش رستم حلقه شاهی را به دست پسرش نرسی می دهد. البته ممکن است آن زن تصویر ایزدبانو یا همسر نرسی شاپوردختک باشد. شاپوردختک به معنای شاهزاده بانو است و دختر شاپور نیست. برخی به اشتباه تصور می کردند که نرسی پسر شاپور با خواهر خودش ازدواج کرده بود.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها