ایا صوفیه ، جواهر معماری کنستانتین

ایا صوفیه

ایا صوفیه یکی از با شکوه‌ترین و زیبا ترین بناهای دنیا به شمار می‌آید که در شهر استانبول ترکیه قرار گرفته است. ایا صوفیه در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شد که دوران امپراطوری بیزانس در این سال‌ها بود و در این دوره کنستانتین اول امپراتور بود، این بنا به عنوان کلیسا ساخته شد. ایا صوفیه معنی بسیار زیبایی دارد و به معنی دانش(حکمت) مقدس می‌باشد. ایا صوفیه در سال ۱۹۸۵ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

نگاهی به تاریخ ایا صوفیه

ایا صوفیه  در دوران بیزانس ها ساخته شد و پس از آن از حدود قرن هفتم میلادی تقریبا همه پادشاهان بیزانس در این محل به پادشاهی رسیدند. این مکان ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۴۵۳ محمد فاتح که امپراطور عثمانی بود استانبول را از تسلط بیزانس ها خارج کرد و ایا صوفیه را به مسجد تبدیل کرد و تمام نمادهای مربوط به کلیسا را برداشت و اولین مناره را اضافه نمود. اینگونه بود که ۴۸۱ سال نیز به عنوان مسجد از ایاصوفیه استفاده شد.

در سال ۱۹۳۴ در زمان مصطفی کمال آتاتورک که بنیان‌گذار ترکیه مدرن بود ایاصوفیه به موزه تبدیل شد. در طول این فواصل زمانی ایاصوفیه چندین بار به دلیل زلزله و…آسیب دیده و مورد بازسازی قرار گرفته است. به تازگی و بعد از چندین سال رجب طیب اردوغان در روز جمعه ۲۰ تیر فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضاء کرد و در ۳ مرداد روز جمعه نماز جمعه در این مکان برگزار شد.

هتل های استانبول

در حالیکه ساخت کلیساهایی مانند نوتردام یک قرن به طول انجامید، ایاصوفیه از نظر مدت ساخت با زمان ۵ سال و ۱۰ ماه و ۴ روز رکورد دار است. گفته می شود که ساخت چنین کلیسایی به کار بیش از ۱۰۰۰۰ مرد نیازمند بوده است.

ایزیدور از میلتوس و آنتمیوس از ترالس معمارانی بودند که امپراطور یوستینیان استخدام کرد تا ایاصوفیه را طراحی کنند. ایزیدور قبل از آنکه کار معماری ایاصوفیه به او سپرده شود به عنوان فیزیکدان و ریاضیدان دربار شناخته شده و در دانشگاه های اسکندریه و قسطنطنیه تدریس می کرد. آنتمیوس نیز ریاضیدان و هندسه دانی شناخته شده بود.

ایا صوفیه

زمانی که ایاصوفیه در حال ساخت بود، متریال مورد استفاده برای ساخت کلیسا از تمام امپراطوری بیزانس تامین می شد. به عنوان مثال، ستون ها از معبد آرتمیس در افسوس ( یکی از جاذبه های هفت گانه دنیای باستان)، سنگ های بزرگ از مصر، سنگ های سیاه از بسفر، سنگ های زرد از سوریه و مرمر سبز از تسالی به این مکان آورده می شدند.

منبع لست کند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها