برج دختر ، فانوس دریای مرمره

برج دختر ، فانوس دریای مرمره

برج دختر یکی دیگر از بناهای تاریخی استانبول است که قدمت زیادی دارد و چندین بار مرمت و بازسازی شده و استفاده های گوناگونی از این بنا صورت گرفته است. این بنا بر روی صخره‌ی جزیره مانند  کوچکی که روی تنگه بسفر قرار دارد به تنهایی قرار دارد و نگاه کردن به این برج که در میان آب قرار دارد حس خاصی را در انسان ایجاد می‌کند. برای این برج داستان‌های زیادی هم روایت شده است.

امکانات برج دختر

این هتل زیبایی فوق‌العاده و چشم نوازی دارد و هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد، طبیعی است که برای افرادی که به تماشای این برج می‌آیند امکاناتی فراهم شده باشد. یک کافه و رستوران در قسمت پایینی برج برای بازدیدکنندگان ایجاد شده و انواع غذاها و نوشیدنی‌ها در آن سرو می‌شود. در قسمت بالایی برج دختر هم موزه وجود دارد، همچنین از بالای برج می‌توان به تماشای شهر پرداخت.

موارد استفاده از برج دختر

این برج زیبا در طول تاریخ مورد استفاده‌های زیادی قرار گرفته است .این برج در ابتدا مکانی برای امور مالیاتی کشتی‌ها در نظر گرفته شده بود، بعدها چون در آب دریا قرار دارد به فانوس دریایی تبدیل شد. در زمان همه گیری وبا به علت دوری از شهر محلی برای نگهداری افراد بیمار تبدیل شد، بعد از آن به عنوان مکانی برای ضبط و پخش برنامه رادیویی مورد استفاده واقع شد. در دهه‌های اخیر به وزارت دفاع اختصاص داده شد و اکنون از برج دختر زیبا به عنوان یک جاذبه گردشگری بهره برده می‌شود.

هتل های استانبول

تاریخچه ی برج دختر

قدمت برج دختر به سال ۲۴ قبل از میلاد باز می گردد و بر روی جزیره ای کوچک در میان آب های دریای سیاه که به دریای مرمره می رسد استقرار یافته است.

درباره این برج کوچک و زیبا افسانه ها و روایات متعددی نقل شده است. جهانگردی مشهور به نام “اولیا چلبی” درباره برج دختر می گوید: “قلعه ای ست داخل دریا به فاصله پرتاب یک تیر از خشکی، چهارگوش که به طور ماهرانه ای ساخته شده. بلندای آن دقیقا ۸۰ آرَش (ذرع) است. مساحت سطح آن ۲۰۰ قدم است. در دو طرف آن در وجود دارد.”

برج دختر

زیر ساخت و بخش اعظمی از زیر زمین قلعه امروزی، در زمان پادشاهی “محمد دوم” ملقب به “محمد فاتح” ساخته شده است. روی قلعه بر روی لوحه ای مرمرین توسط خطاط سلطان محمد دوم طغرایی با تاریخ ۱۸۳۲ نوشته شده است. ضلع دیگر قلعه که به سمت امین اونو (Eminönü) می باشد کمی پهن تر بوده و یک مخزن آب در آن قرار دارد.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها