روستای اورامان بهشتی مه آلود در غرب ایران

روستای اورامان بهشتی مه آلود در غرب ایران

روستای اورامان یک روستا‌ی تاریخی و با قدمت است که در غرب ایران قرار دارد، این روستا در مجموع باعث پیوند دو استان کردستان و کرمانشاه در ایران شده و قسمتی از این روستا نیز در کشور عراق قرار گرفته است. این روستا طبیعتی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز دارد و قرار گرفتن در دامنه کوه باعث شده که خانه‌های این روستا به صورت پلکانی ساخته شوند، به همین جهت بسیار شبیه ماسوله می‌باشد. اسم این روستا علاوه بر اورامان در گویش محلی هورامان نیز تلفظ می‌شود.

زبان اهالی روستای اورامان

زبان اهالی روستا شبیه نام روستا است و هورامی یا اورامی نام دارد که در واقع نوعی زبان کردی که گویش مرسوم در قسمت غربی ایران است محسوب می‌شود.

لباس رایج روستا

لباس رایج در روستای اورامان مانند همه کرد زبانان عزیز لباس محلی مخصوص است که شامل یک لباس راحت و گشاد برای آقایان و یک لباس زیبا که روی آن پولک و تور دوزی شده برای بانوان است. این لباس‌های زیبا و اصیل حس محبت و صمیمیت را به انسان القا می‌کنند.

منطقه قرارگیری روستا

این روستای زیبا در یک منطقه بکر کوهستانی قرار دارد که چشمه‌ها و رودهای فراوانی از آن جاری است و وجود این چشمه‌ها و بارش‌های فراوان در این منطقه باعث سرسبزی هر چه بیشتر این منطقه شده است. در این منطقه دره‌های زیادی هم وجود دارد که در زمان مه‌ گرفتگی و بارش برف حس لذت و ترس را با هم در انسان ایجاد می‌کند. در قسمت پایین این منطقه جنگل بزرگ و زیبایی نیز وجود دارد.

اورامان

 

اورامان یا به زبان کردی “هه ورامان” نام منطقه ای کوهستانی در غرب ایران، بین استان های کردستان و کرمانشاه است که در شرق کشور عراق قرار دارد. مردم این روستای مه آلود به زبان هورامی صحبت می کنند.

درباره علت نامگذاری اورامان اختلاف نظرات متفاوتی وجود دارد که البته هیچ کدام از آنها از لحاظ زبان شناسی مورد تأیید واقع نشده اند. مثلا عده ای بر این باورند که چون به زبان رومی “هَور” به معنی ابر و “آما” به معنای آمدن است، پس مفهوم کلی آن به جایی که ابرها از آن می آیند تعبیر می شود.

راهنمای سفر به کردستان

بافت اصلی روستای اورامان کوهستانی بوده و دره های پرپیچ و خم عمیقی در جای جای آن به چشم می خورند. همچنین، این منطقه خاستگاه رودبارهای بی شماری است. به طور کلی روستای اورامان از طبیعت دل انگیز و آرامبخشی برخوردار است که در میان هوای مه آلود آن زیبایی اش دو چندان می شود.

از جمله رودهای اورامان، سیروان و لیله هستند که در نقطه ای به نام دروله (در مرز ایران و عراق) به هم می رسند. از چشمه های این منطقه “چشمه بلبل” را می توان نام برد که به سیروان می ریزد؛ رودی که چشمه بلبل از آن پایه ریزی می شود، کوتاه ترین رود جهان است.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها