کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد

درباره خاورمیانه بعد از جنگ جهانی اول

درباره خاورمیانه بعد از جنگ جهانی اول

 

 

دیوار صورت‌های مصنوعی و جنگل مرده

کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» نوشته دیوید فرامکین در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. کتاب ضمن روایت زمینه‌های بروز جنگ جهانی اول و نقش خاص دو طرف در بروز این فاجعه، به فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل گیری خاورمیانه جدید بعد از این جنگ می‌پردازد و پیامد‌های جنگ بر وجود تنش‌های دایمی در خاورمیانه و خیانت کشور‌های غربی به ویژه انگلستان را بررسی می‌کند.

این جنگ قرار بود موازنه قدرتی باشد که به همه جنگ‌ها پایان دهد، اما زمینه تنش‌های فراوانی تا امروز شده است. نقشه خاورمیانه پیش از جنگ جهانی اول تفاوت زیادی با امروز داشت و کشور‌های زیادی در این منطقه زیر پرچم امپراتوری پیر عثمانی بودند.

در این کتاب اشتباهات امپراتوری عثمانی بررسی می‌شود. به نقش چرچیل لرد دریاداری بریتانیا در بروز جنگ اشاره می‌شود. مطالب جالبی دارد از گزارش‌های اشتباه سفارتخانه‌های بریتانیا که باعث تحلیل‌های غلط شد.

از اتحاد عجیب عثمانی و آلمانی و عواقبش می‌گوید. به نقش لورنس معروف عربستان می‌پردازد. در نهایت به خیانت‌های تلخ بریتانیا و فرانسه در شکل‌گیری خاورمیانه جدید و وجود تنش دایمی در این منطقه می‌رسد.

مشکلاتی که سرمنشأ آن‌ها تقسیمات عجیبی بود که کشور‌های غربی به خاورمیانه تحمیل کردند.

عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ابوالفضل

قابل دانلود نیست؟

زلیخا

نتونستم دانلود کنم

ناشناس

والا یک ساعته دارم میچرخم داخل گوگل برا دانلود وموفق نشدم .برنامه ریزیتون برا کسایی که بخوان هر کتابی را دانلود کنند خوب نیست .

مونا صبوری

ابله!