کاخ مرمر سنت پترزبورگ ؛ یکی از اولین کاخ های نئو کلاسیک روسیه

کاخ مرمر سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ که بعد از مسکو به عنوان دومین شهر بزرگ روسیه شناخته می‌شود، جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد از جمله کاخ مرمر سنت پترزبورگ که در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین بناهای تاریخی به شمار می‌آید، این کاخ با نام ماربل نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام کاخ پیداست در ساخت این کاخ از انواع مختلف سنگ مرمر استفاده شده و همین امر سبب شده که کاخ زیبایی چشم‌نوازی داشته باشد.

ویژگی های کاخ مرمر سنت پترزبورگ

همانطور که معماری این کاخ بی‌نظیر است طراحی داخلی آن نیز کاملا هنرمندانه و ظریف انجام شده است. فضای داخلی کاخ مرمر سنت پترزبورگ نیز با سنگ مرمر و گرانیت تزیین شده و روی دیوارها نقاشی‌های بسیار ظریف و زیبایی کشیده شده است. درون کاخ چندین مجسمه وجود دارد که هر کدام دارای یک مفهوم و پیام می‌باشند. در محوطه بیرونی نیز یک مجسمه از مردی سوار بر اسب وجود دارد که مربوط به الکساندر سوم است. در بالای کاخ نیز یک برج ساعت وجود دارد و دو مجسمه در کنار آن وجود دارد که مفهوم آن‌ها بخشش و وفاداری است.

قسمتی از تاریخ کاخ مرمر

کاخ مرمر سنت پترزبورگ در اصل هدیه ای از سمت ملکه به گریگوری گریگوریچ آرلوف بوده است. در طی ساخت این کاخ زیبا که تقریبا ۱۷ سال به طول انجامید، گریگوری گریگوریچ نتوانست زنده بماند و کامل شده‌ی کاخ را ببیند. این کاخ اکنون به عنوان یکی از موزه‌های روسیه کاربرد دارد و آثار هنری و مجسمه‌های زیادی با مفاهیم متفاوت در معرض نمایش گذاشته شده است.

برترین جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ

تاریخچه و معماری کاخ مرمر

کاخ مرمر توسط کونت گریگوری اورلوف (Count Grigory Orlov)، معمار مورد علاقه ملکه کاترین بزرگ و قدرتمندترین اشراف‌زاده روسی دهه ۱۷۶۰ ساخته شد.

ساختمان این کاخ در سال‌های ۱۷۶۸ تا ۱۷۸۵ توسط یک معمار مشهور ایتالیایی به نام آنتونیو رینالدی (۱۷۶۸-۱۷۸۵) به اتمام رسید.

بدین ترتیب کاخ مرمر اولین ساختمان در شهر سنت پترزبورگ بود که نمای آن با سنگ طبیعی تزئین شده بود. سنگ مرمر نه تنها در نمای این کاخ، بلکه در ساخت اتاق‌های داخلی آن نیز به کار رفته است.

به این ترتیب، نام این ساختمان با الهام از نام سنگ مرمری که در ساخت آن استفاده شده بود اتخاذ گردید.

کاخ مرمر سنت پترزبورگ

این بنا امروزه به نام کاخ مرمر شناخته می شود.

جالب است بدانید در ساخت این کاخ از ۳۲ گونه ی مختلف سنگ مرمر استفاده شده است.

برای پوشش لایه‌های زیرین ساختمان از مصالح طبیعی استفاده شده است. این مصالح از معادن واقع در نزدیکی دریاچه‌های لادوگا (Ladoga) و اونِگا (Onega) استخراج شده بودند.

سنگ مرمر سفید مورد نیاز برای ساخت این کاخ نیز از کشور ایتالیا وارد شده بود.

پس از پایان کار ساخت و ساز این کاخ، کتیبه‌ای بر روی سر در ورودی آن نصب شد.

بر روی کتیبه عبارت «ساختمان قدردانی» (Building of Gratitude) نوشته شده بود. همچنین یک برج ساعت نیز بر بالای این ساختمان قرار داده شد.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها