ماخونیک شهر کوتوله ها (روستای آدم کوچولوهای ایران)

ماخونیک شهر کوتوله ها (روستای آدم کوچولوهای ایران)

شهری کوچک در اطراف شهرستان بیرجند به نام ماخونیک وجود دارد که همه مردم آن دارای قدی کوتاه هستند. سبک زندگی مردم این روستا بدوی و دور از تمدن است. ماخونیک تا مرز افغانستان در حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارد. نصف خانه‌های مردم این روستا در زیر زمین قرار داشته و یکی از هفت روستای عجیب و شگفت‌انگیز دنیاست.

ویژگی‌های مردم روستای ماخونیک

همانطور که گفته شد زندگی مردم این شهر بدوی بوده و نیمی از خانه‌های آنها در زیر زمین قرار دارد. خانه‌های آنها متناسب با قد آنها با سقفی کوتاه ساخته می‌شود. درب ورودی آنها کوتاه بوده و افراد با قد متوسط با حالتی خمیده می‌توانند وارد خانه‌های آنها شوند. قد مردم این روستا در بهترین حالت به ۱۴۰ سانتی‌متر می‌رسد.

وضعیت ازدواج و تغذیه در شهر کوتوله‌ها

ازدواج در این روستا فامیلی بوده و همین امر سبب شده است که تمام مردم دارای قدی کوتاه باشند. این مردم تا ۵۰ سال اخیر شکار نمی‌کردند و گوشت نمی‌خوردند. (شاید یکی از دلایل کوتاهی قد آنها همین استفاده نکردن از گوشت است.) استعمال سیگار و نوشیدن چای  نیز در آنها رواج نداشته است.

مردم  ماخونیک خوردن گوشت و استعمال سیگار را گناه می‌دانستند و به همین دلیل از آنها استفاده نمی‌کردند. زندگی مردم این روستا از چند سال گذشته به علت ورود برخی از افراد غیر بومی تغییر کرده است. امکانات جدید و قرص آهن به آنها داده شده و وضعیت جسمانی آنها بهبود یافته است.

جاذبه های گردشگری بیرجند

خصوصیات خانه‌های روستای ماخونیک

دلیل کوتاه بودن خانه‌های این روستا علاوه بر کوتاهی قد مردم، به علت سرمای زیاد در ماخونیک نیز می‌باشد. کوتاه بودن سقف خانه‌ها باعث می‌شود که این خانه‌ها به سرعت گرم شده و از سرما در امان بمانند. هر خانه دارای فضاهایی همچون کندیک (مخزن نگهداری گندم و جو)، کرشک (اجاق گلی برای طبخ غذا)، طاق و طاقچه است.

فرهنگ مردم سرزمین لی لی پوت

مردم منطقه ماخونیک مسلمان، دارای مذهب اهل تسنن (حنفی) و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت از ائمه چهارگانه اهل سنت است. با زبان فارسی و با لهجه خاص محل تکلم می‌کنند. ورود تلویزیون به این روستا به معنای ورود شیطان بود و اهالی تا چند سال پیش به تلویزیون می‌گفتند شیطان. آنها هرگز اجازه نمی‌دادند کودکان پای صفحه تلویزیون بنشینند و جادو شوند.

روستای ماخونیک

علاوه بر مسکن به جاذبه‌های فرهنگی دیگری همچون مراسم عروسی و نامزدی، مراسم ماه رمضان و عید فطر و عید قربان، مراسم باران خواهی و همچنین خوراک و غذاهای سنتی و پوشاک محلی منطقه می‌توان اشاره کرد.

کلام آخر

در ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد. برخی از این جاذبه‌ها به اندازه‌ای بکر و دست نخورده هستند که باعث شور و شعف انسان می‌شوند. روستای ماخونیک یکی از این جاذبه‌های زیبا و بکر است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها