با کشورهای همسایه ایران آشنا شوید

با کشورهای همسایه ایران آشنا شوید

ایران یکی از کشورهای قاره آسیاست، که به دلیل طولانی بودن وسعت مرزهایش، همسایگان مرزی متعددی دارد. جالب است بدانید در گذشته وسعت ارضی کشور ایران به قدری بود که برخی از همسایگان کنونی آن جزوی از کشورمان محسوب می‌شدند. اما در حال حاضر هر کدام به کشوری مستقل تبدیل شده که با ایران هم مرز و یا همسایه‌اند. اینک تاریخ ما به معرفی برخی از کشورهای همسایه ایران پرداخته، برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع تا پایان مطلب ما را همراهی فرمایید.

مرزهای مشترک بین ایران و همسایگانش یکسان نیست. برای مثال مرز مشترک ارمنستان و ایران ۲۷ مایل بیشتر نیست، اما در مقابل برخی دیگر مانند ترکمنستان وسعت مرزشان با ایران تا ۷۱۳ مایل نیزمی‌رسد. در زیر به معرفی برخی از این کشورها که در اکنون همسایگی کشور ایران به سر می‌برند می‌پردازیم.

پاکستان همسایه شرقی ایران

یکی از کشورهای همسایه ایران پاکستان نام دارد. مرز مشترک زمینی بین این دو کشور تقریبا ۵۹۶ مایل است که از حیث جغرافیایی این مرزمشترک از شرق ایران شروع و تا جنوب آن ادامه یافته است.  در حال حاضر ایران برای جداسازی مرز بین دو کشور و به منظور جلوگیری از معاملات مواد مخدر و همچنین مقابله در برابر حملات تروریستی از جانب پاکستان، به ساخت یک دیوار بتنی مشغول شده.

عراق همسایه غربی ایران

عراق از سمت غرب در همسایگی ایران قرار دارد. مرز مشترک این دو کشور از کوه ه‌های دالامپر آغاز شده و تا خلیج فارس ادامه یافته. این مرز از اولین مرزهای جهان به شمار می‌آید. که پس از مدت زیادی  دچار تغییراتی شده. براساس این تغییرات در اوایل قرن ۲۰ با توافق بین دو کشور ایران و عراق مهران، شلمچه، ضرباتیه والشعیب و برخی شهرهای دیگر مرزهای مشترک این دو کشور را تشکیل ‌دادند.

ماخونیک شهر کوتوله ها (روستای آدم کوچولوهای ایران)

ترکیه همسایه شمال غربی

ترکیه ازبزرگ‌ترین کشورهای همسایه ایران است. که از طرف شرق خود با ایران هم مرز می‌باشد. مرز زمینی ایران و ترکیه ۳۳۲ مایل امتداد یافته است. مرز بین المللی ایران و ترکیه یکی از قدیمی ترین خط های مرزی دنیا محسوب می گردد. در سال ۱۶۳۹ میلادی مرز میان ایران و ترکیه تعیین شد.

در آن زمان پس از جنگ چالدران عهدنامه ی بین المللی ذهاب یا عهدنامه قصر شیرین توسط امپراطوری صفوی و عثمانی امضا گردید. می توان گفت که این عهدنامه تقریبا به جنگ های ۱۵۰ ساله ایران و ترکیه پایان بخشید؛ اگرچه پس از آن هم باز درگیری هایی برای مرزهای زمینی رخ داد. کشور ترکیه تصمیم به احداث دیواری برای جدا ساختن ایران از کشورش نمود. هدف ترکیه از ساخت دیوار بین مرزی جلوگیری از ورود غیرقانونی ایرانیان به کشورش و همچنین مبارزه با قاچاق است. لازم به ذکر است که ساخت این دیوار برای جدا ساختن مرز ترکیه با ایران با موافقت ایران صورت گفته است.

کلام آخر…

طبق مطالب گفته شده در فوق کشورهای همسایه ایران یا از طریق زمینی و یا از طریق دریایی با ایران هم مرزند. همسایگانی که در شمال و جنوب ایران قرار دارند نظیر قطر ،بحرین، عربستان با ایران مرز مشترک آبی دارند. اما کشورهایی که از سمت شرق و غرب با ایران همسایه‌اند نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، با کشورمان دارای مرز مشترک زمینی اند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها