زیباترین پنجره های ارسی در جهان

زیباترین پنجره های ارسی در جهان

در گذشته که نیروی مدرن الکتریسیته وجود نداشت، افراد علاوه بر چراغ، از پنجره های ارسی برای روشنایی خانه و منازل خود استفاده می‌کردند. این پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شدند که نور خورشید را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی به داخل خانه هدایت می‌کرند. در این نوشته تاریخ ما سعی بر این دارد که، مواردی از زیباترین پنجره های ارسی در جهان را به شما معرفی کند، در ادامه با ما همراه باشید.

پنجره‌های ارسی مشهد در زمره زیباترین پنجره های ارسی در جهان

اگر به شهر مشهد مسافرت کرده باشید، به قطع یقین پنجره‌های ارسی در حرم مطهر امام رضا را مشاهده کرده‌اید که جزو زیباترین پنجره های ارسی در جهان به شمار می‌آیند. علاوه بر این مورد، در خانه‌های خیلی قدیمی مشهد، که قریب به صد سال پیش ساخته شده‌اند، نمونه‌هایی از این پنجره‌ها را به وضوح می‌توان دید. که نه تنها رنگ‌های متنوعی دارند، بلکه طرح و نقش‌های بی نظیر را بر سطح آن‌ها مشاهده خواهید کرد، که در هنگام تابش نور آفتاب، جلوه‌ی زیبایی از طرح و رنگ‌ها را به داخل خانه هدایت می‌کند.

کارگاه قمریه در یمن

یکی از مکان‌هایی که هنوز هم به ساخت پنجره های مبادرت می‌ورزد کارگاه قمریه‌ی یمن است، با وجود قدیمی بودن این هنر، هنوز هم که هنوز است این کارگاه پنجره‌ی ارسی تولید می‌کند. این کشور که یکی از مهم‌ترین بلاد اسلامی است، به خاطر این که برای ماه، اهمیت خاصی قائل‌اند پنجره‌های ارسی تولید خود را به شکل هلال ماه ترسیم می‌کنند.

پنجره های ارسی

کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت

برج تاراگار در کشور هند

اگر به هند سفر کرده باشید، در مناطقی مانند راجستان هنرهای تزئینی را خواهید دید که بسیار شباهت به هنرهای کشور خودمان دارد. این نشانه های هنری در واقع سوغاتی هایی هستند که میان تمدن های بزرگی مانند ایران و هند رد و بدل شده اند. در برج تاراگا در راجستان، نمونه هایی از پنجره های اُرسی در جهان را می بینید که بسیار شباهت به این دسته از پنجره ها در جنوب ایران دارند؛ شیشه های کوچک رنگی و پنجره ای کوچک که در میان این پنجره قرار گرفته است.

از سر تا پای این برج را این پنجره ها تشکیل داده اند و در در تمام فصل های سال، مسافران و گردشگران برای تماشای پنجره های این برج به راجستان سفر می کنند.

نتیجه گیری

امروزه پنجره های ارسی در جهان، از زیباترین و قدیمی نوع پنجره‌ها محسوب می‌شوند. ساخت این نوع پنجره یک هنر دیرینه است که در زمان حال به ندرت به چشم می‌خورد و تنها در بخش کوچکی از نقاط جهان چنین پنجره‌هایی در معرض تولید قرار می‌گیرند. شکل ظاهری این پنجرها به گونه‌ای است که نور یک رنگ خورشید، را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی از خود عبور می‌دهد به صورتی که در پشت پنجره و داخل خانه یک جلوه زیبا از نور ایجاد می‌شود.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها