زیباترین آمفی تئاترهای باستانی یونان و روم

بقایای آمفی تئاترهای باستانی یونانی و رومی در سراسر اطراف دریای مدیترانه پراکنده می باشد. آمفی تئاترهای یونان بزرگ ساختارهایی روباز بوده که اغلب در شیب تپه ها ساخته می شده اند. تئاترهای رومی گرچه به شدت تحت تاثیر سازه های ساخته شده یونانیان قرار داشتند اما دارای اختلافات خاصی نیز هستند به طور مثال آمفی تئاترهای رومی بر روی پایه هایی که برای آن بنا می شده ساخته شده اند. آمفی تئاترها از شهر آتن سرچشمه گرفته اند، جایی که جشنواره های افتخار، فاجعه ها و کمدی های آتنی و همچنین جنگ های انسانی در آن ها صورت می گرفته است. رومی ها نسبت به یونانی ها از روحیه فلسفی کمتری برخوردار بودند بنابراین بیشتر به دنبال سرگرمی های هیجان انگیز و خنده دار بودند. سرگرمی های محبوب زمان رومی ها شامل نمایش های آکروباتیک، دعواهای حیوانات و همچنین مبارزه گلادیاتورها بوده است. در این مطلب می خواهیم لیستی از بهترین و زیباترین آمفی تئاترهای باستانی یونانی و رومی را معرفی نماییم پس با الی گشت همراه شوید.

آمفی تئاترهای باستانی

آمفی تئاتر یونانی رومی | Greco-Roman Theatre

تورمینا (Taormina) به عنوان یک کلونی یونانی در ساحل شرقی جزیره سیسیل قرار داشته است. آمفی تئاتر تورمینا در قرن دوم قبل از میلاد توسط یونانی ها ساخته شده و بعدها توسط رومی ها بازسازی و گسترش یافته است. این بنا که یکی از زیباترین آمفی تئاترهای باستانی یونانی می باشد دارای منظره ای از خلیج ناکسوس و همچنین کوه اتنا می باشد. امروزه از این مکان به عنوان مرکز جشنواره فیلم تورمینا استفاده می شود.

آمفی تئاتر یونانی رومی

آمفی تئاتر جراش | Jerash Theatres

جراش به عنوان یک سایت باستان شناسی محبوب در اردن شناخته می شود البته پس از پترا. این شهر زمانی که در دوران طلایی خود به سر می برد تحت حکومت روم قرار گرفت و اکنون این سایت به عنوان یکی از بهترین شهرهای رومی حفظ شده در جهان شناخته می شود. جراش شامل یک آمفی تئاتر نبوده و دو عدد در داخل آن قرار گرفته است. آمفی تئاترهای باستانی شمالی در سال ۱۶۵ میلادی ساخته شده و ۱۶۰۰ نفر جمعیت داشته و عمدتا به عنوان مجلس شورا مورد استفاده قرار می گرفته است. آمفی تئاتر جنوبی بزرگتر بوده و در سال های ۹۰ تا ۹۰ میلادی ساخته شده و می توانسته حدود ۳ هزار تماشاچی را در خود جای دهد.

آمفی تئاتر جراش

آمفی تئاتر هرودس آتیکوس | Odeon of Herodes Atticus

هردوس آتیکوس در سال ۱۶۱ میلادی توسط فردی به همین نام و به یاد همسرش بر روی شیب جنوبی کوه های آکروپولیس آتن تراشید شده است. این بنا به عنوان یکی از آمفی تئاترهای باستانی در آتن برای نمایش های مختلف و همچنین برای کنسرت های موسیقی مورد استفاده قرار می گرفته است. بنای اصلی این آمفی تئاتر در اصل دارای یک سقف چوبی بوده و می توانست ۵ هزار تماشاچی را در خود جای دهد.

آمفی تئاتر هرودس آتیکوس

آمفی تئاتر رومی مریدا | Roman Theatre of Merida

بر اساس یک کتیبه، آمفی تئاتر رومی مریدا که در حال حاضر در اسپانیای امروزی قرار دارد در سال ۱۶ پیش از میلاد به سفارش آگریپا که دوست امپراتور آگوستوس بوده است ساخته شد. این ساختار که از آمفی تئاترهای باستانی مشهور می باشد می تواند ۶ هزار تماشاگر را درون خود جای دهد. در قرن های بعدی این سازه تحت چندین ترمیم قرار گرفته و عناصر و دکورهای جدید معماری به آن اضافه گردید. این آمفی تئاتر در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به حالت فعلی خود بازگردانده شده است.

آمفی تئاتر رومی مریدا

آمفی تئاتر رومی امان | Roman Theatre of Amman

آمفی تئاتر رومی امان که در اردن امروزی واقع شده است در زمان حکومت مارکوس اورلیوس در قرن دوم میلادی ساخته شده است. این آمفی تئاتر بزرگ که دارای شیب تندی هم می باشد می تواند حدود ۶ هزار نفر را در خود جای دهد. این ساختار در دامنه یک تپه ساخته شده به گونه ای که تماشاگران را از تابش خورشید در امان بدارد. آمفی تئاتر امان در سه سطح ساخته شده بود که حاکمان نزدیکترین قسمت، نظامیان قسمت دوم و عموم مردم در بالاترین بخش می نشستند. با توجه به شیب تند آمفی تئاتر حتی کسانی که در فاصله دور قرار گرفته بودند به خوبی می توانستند صدای افرادی که بر روی صحنه هستند را بشنوند.

آمفی تئاتر رومی امان

آمفی تئاتر پرگاموم | Pergamum Theatre

پرگاموم یک شهر باستانی می باشد که توسط کلونی یونانی ها در ساحل دریای اژه از آناتولیا است. گرچه پرگاموم به عنوان یک مکان باستان شناسی کمتر شناخته شده در ترکیه می باشد اما دارای ساختارهای قابل توجهی از جمله آمفی تئاتر می باشد. آمفی تئاتر پرگاموم که در قرن سوم ساخته شده است یکی از شیبدارترین آمفی تئاترهای باستانی در جهان بوده و می تواند حدود ۱۰ هزار تماشاگر را در خود جای دهد.

آمفی تئاتر پرگاموم

آمفی تئاتر سیده | Theatre of Side

سیده (Side) یک شهر سطح بالا در سواحل مدیترانه ای در جنوب ترکیه می باشد. این شهر توسط یونانیان بومی در قرن هفتن پیش از میلاد تاسیس شده و به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری در این منطقه شناخته می شده است. در ۲۵ سال قبل از میلاد سیده تبدیل به بخشی از استان گالاتا روم گردید و از طریق تجارت خود در زمینه روغن زیتون و بردگان توانست موفق باشد. ویرانه های روم شرقی که در حال حاضر به شکل خوبی باقی مانده است شامل عبادتگاه، دروازه شهر و آمفی تئاترهای باستانی می باشد که می تواند بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را در خود جای دهد.

آمفی تئاتر سیده

آمفی تئاتر سابراتا | Theatre of Sabratha

سابراتا که در لیبی امروزی واقع شده است در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد به عنوان یک پست تجاری برای فنیقی ها شناخته شده بود و در راستای قوانین رومی به یک بندر ساحلی برای محصولات خارج از آفریقا قرار گرفت. آمفی تئاتر سابراتا در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده است. این ساختار که در سال ۱۹۳۰ توسط باستان شناسان ایتالیایی مورد بازسازی گرفت به طور شگفت انگیزی دست نخورده باقی مانده است. این آمفی تئاتر ۲۵ ورودی داشته و می توانسته است ۵ هزار تماشاچی داشته باشد.

آمفی تئاتر سابراتا

آمفی تئاتر رومی اورنج | Roman Theatre of Orange

آمفی تئاتر رومی اورنج در قرن اول میلادی برای نمایش تئاترها در فرانسه ساخته شده و به خوبی حفظ شده است. پس از آنکه امپراتوری روم از بین رفت آمفی تئاتر در سال ۳۹۱ میلادی به دستور کلیسا بسته شد زیرا اعمال انجام شده در ان را غیرمتعارف تلقی می کرد. آمفی تئاترهای باستانی اورنج در قرن نوزدهم مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه جشنواره های اپرای تابستانی Chorégies d’Oran در آن برگزار می شود.

آمفی تئاتر رومی اورنج

آمفی تئاتر بزرگ افسوس | Great Theatre of Ephesus

خرابه های افسوس یکی از جاذبه های توریستی محبوب در ساحل غربی ترکیه می باشد. شهر افسوس در ابتدا برای وجود عبادتگاه آرتمیس که یکی از عجایب هفتگانه جهان بوده است شهرت داشت که در نهایت در سال ۴۰۱ میلادی توسط مردمی تحت رهبری اسقف بزرگ نابود گردید. با این حال همچنان برخی از ساختارهای این شهر همانند آمفی تئاتر بزرگ ان قابل رویت می باشد. این آفتی تئاتر بزرگ که قادر به جای دادن ۲۵ هزار تماشاگر بوده است در ابتدا برای برگزاری نمایش های دراماتیک مورد استفاده قرار گرفته اما بعد از ظهور روم برای مبارزات گلادیاتورها نیز استفاده می شده است.

آمفی تئاتر بزرگ افسوس

آمفی تئاتر آسپندوس | Aspendos Theatre

آسپندوس دارای یکی از زیباترین آمفی تئاترهای باستانی می باشد. این ساختار که در جنوب غربی ترکیه قرار گرفته است در سال ۱۵۵ میلادی و در زمان حکومت امپراتوری روم مارکوس اورلیوس ساخته شده و می توانسته ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را در خود جای دهد. از آنجا که قسمت صحنه این آمفی تئاتر بعدها به عنوان یک کاروانسرا در دوراه سلجوقیان مورد استفاده قرار گرفته است، این بنا به طور مداوم تعمیر و نگهداری شده است. با توجه به این موضوع آمفی تئاتر آسپندوس تقریبا با تمام ویژگی های اصلی و اولیه خود تا به امروز برپا مانده است.

آمفی تئاتر آسپندوس

آمفی تئاتر دلفی | Delphi Theatre

در دوران باستان دلفی به عنوان یکی از مهمترین سایت های یونانیان به شمار رفته و به عنوان محلی برای جایگاه و الهام شوندگی آپولو بوده است. آمفی تئاترهای باستانی دلفی در یونان بر روی یک تپه ساخته شده که به تماشاگران دیدگاهی از محوطه و چشم انداز فوق العاده در زیر پایشان ارائه می نماید. این بنا در اصل در قرن چهارم ساخته شده و توانایی جا دادن ۵ هزار نفر را در خود داشته است.

آمفی تئاتر دلفی

در گذشته یکی از سرگرمی ها در زمان های پیروزی، جشن ها و یا مراسمی که به امپراتوری مربوط می شده است حضور در همین آمفی تئاترهای باستانی بوده که در برخی از ان ها که بیشتر در مورد آمفی تئاترهای رومی بوده است همچنین نبرهای گلادیاتورهای نیز برگزار می شده است.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها