جاذبه های گردشگری درگز ؛ شهری تاریخی در خراسان رضوی

جاذبه های گردشگری درگز

درگز شهری هفت هزار ساله واقع در شمال غربی خراسان رضوی است‌. هر چند که روز به روز شهر پیر تر و قدیمی تر میشود؛ اما از جاذبه های آن کاسته نمیشود. بی شک بازدید از جاذبه های گردشگری درگز شما را با تاریخ کهن ایران زمین آشنا خواهد کرد‌. علل الخصوص که درگز زادگاه نادر شاه افشار است. و به همین سبب بنا های  تاریخی زیادی در زمان حکومت ایشان در منطقه ساخته شد. در ادامه شما را با بخشی از این جاذبه ها آشنا خواهیم نمود.

منطقه باستانی بندیان

اگر بگوییم بندیان گره های کور تاریخ را باز کرد بیراه نگفته ایم. این منطقه سرشار از کتیبه های باستانی گچ بری شده با قدمت ۱۷۰۰ سال است. که بیشتر آنها در زمان حکومت بهرام گور ایجاد شده است. با مطالعه این آثار که از دل خاک سر برآوردند؛ بخش مهمی از جهت گیری های سیاسی، مذهبی و فرهنگی آن دوره آشکار شد. آتشدان کشف شده در بندیان سالم ترین، بزرگترین و زیباترین آتشدان کشف شده در ایران است. و مهم تر از همه با کشف برج خاموشی در این منطقه تصورات در مورد آداب دفن مرده ها در زمان ساسانیان به کلی تغییر کرد.

منطقه باستانی بندیان

پلکان نادری

نادر شاه افشار از پر افتخار ترین پادشاهان ایران زمین بود. عظم و اراده ایشان همواره زبان زد خاص و عام است. پلکان نادری یکی از جاذبه های گردشگری درگز است؛ که در دوران حکومت ایشان ساخته شد. تعداد ۹۰۰ پلکان به عرض سه متر و ارتفاع ۱۳ سانتی متر در دل کوه تراشیده شده است. تا عبور و مرور سربازان و حمل و نقل تجهیزات جنگی بر روی ارتفاعات الله اکبر سهل شود. در کمرگاه پلکان سه کتیبه حکاکی شده است. که احتمالا مربوط به حکومت افشاریان است. در حال حاظر این پلکان در نزدیکی روستای کپکان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری کاشمر؛ شهری سرشار از تاریخ و تمدن 

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره در سال ۱۳۴۷ در زمینی به مساحت حدود ۷۳۴۰۰ هکتار تحت حفاظت قرار گرفت. نام پارک در سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر پیدا کرد. هم اکنون وسعت کلی پارک در حدود ۳۵۵۴۰ هکتار است که از این میان ۹۲۵۰ هکتار منطقه حفاظت شده می باشد و سایر قسمت ها به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری درگز مورد استفاده قرار می گیرد.

پارک ملی تندوره

در سال های گذشته راه ارتباطی درگز به قوچان از دلِ این پارک می گذشت که هم اکنون نیز آثاری از آن قابل مشاهده می باشد؛ برای مثال می توانیم به قلعه رجبه که دژی محکم بوده اشاره کنیم.

منبع لحظه آخر
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها