جاذبه های گردشگری کاشمر؛ شهری سرشار از تاریخ و تمدن 

جاذبه های گردشگری کاشمر؛ شهری سرشار از تاریخ و تمدن

روایت کرده اند در مکان کنونی کاشمر گشتاسب کیانی با زرتشت پیامبر دیدار کرد. نتیجه این دیدار پذیرش دین زرتشت توسط گشتاسب بود. لذا پادشاه کیانی، آتشکده کاشمر را به عنوان اولین آتشکده ایران بنا نهاد. لذا جاذبه های گردشگری کاشمر نه تنها نمایانگر طبیعت بی نظیر و آثار باستانی دوران اسماعیلیان است؛ بلکه رنگ و روی تاریخ کهن و سلسله سامانیان را نیز دارد.

جاذبه های طبیعی

جاذبه های طبیعی و تاریخی دو رکن مهم برای جذب گردشگر در هر منطقه است. کاشمر  در بخش جنوبی خراسان رضوی قرار دارد. آب و هوای سه گانه ای در این منطقه حاکم است. بخش های کوهستانی سردسیر، بخش های میانی معتدل و قسمت های جنوبی آب و هوای کویری دارد. همین آب و هوای چندگانه جاذبه های طبیعی زیادی ایجاد کرده است. کوه سرخ، یخدان فروتقه و پارک جنگلی سید مرتضی از این جاذبه ها است.

روستای گردشگری کوه سرخ

منطقه گردشگری کوه سرخ از مهمترین جاذبه های گردشگری کاشمر است. که دارای تنوع پوشش گیاهی بالا است. این تنوع ناشی از تغییرات آب و هوا در منطقه است. تضاد زیبای حاصل از رویش درختان گز در مناطق کویری و درختان زرشک وحشی در منطقه کوهستانی، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب میکند. به جرات این منطقه در هر فصل از سال دیدنی است.

روستای گردشگری کوه سرخ

جاذبه های تاریخی

همانطور که اشاره شد تاریخ کاشمر تاریخی غنی و مثال زدنی است. هر‌چند بخشی از این تاریخ از بین رفته است‌؛ اما باز مانده های آن بسیار مهم و مورد توجه است‌. با اببزدید از این مناطق تاریخی میتوان به سبک و سیاق زندگی گذشتگان پی برد. سرو تاریخی کاشمر، قلعه آتشگاه و ارگ قدیمی شهر از مهم ترین جاذبه های تاریخی است.

جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

قلعه آتشگاه

قلعه آتشگاه یک قلعه در شهر کاشمر است و از دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شود. جاذبه های گردشگری کاشمر نه تنها نمایانگر طبیعت بی نظیر و آثار باستانی دوران اسماعیلیان است؛ بلکه رنگ و روی تاریخ کهن و سلسله ساسانیان را نیز دارد. این قلعه در زمان حکومت ساسانیان به عنوان یک دژ و استحکامات پدافندی ساخته شد. قلعه آتشگاه در هشت کیلومتری شمال روستای سرحوضَک از توابع کاشمر قرار دارد.اکنون از این قلعه، تنها دیواره‌ای فرو ریخته و قسمتی از مدخل غار باقیمانده است. روایت کرده اند در مکان کنونی کاشمر گشتاسب کیانی با زرتشت پیامبر دیدار کرد. نتیجه این دیدار پذیرش دین زرتشت توسط گشتاسب بود. لذا پادشاه کیانی، آتشکده کاشمر را به عنوان اولین آتشکده ایران بنا نهاد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها