جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

بی شک و جاذبه های گردشگری راز و اتفاقاتی که در این شهر رخ داده است بسیار اسرار آمیز و جالب است. به همین دلیل به شهر راز معروف شده است. بیشتر مردمان این شهر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. جالب آن است که وضع اقتصادی و رفاهی آن ها مطلوب و کافی است. زبان بومی منطقه نیز از دیگر جذابیت های این شهر است. زبان رازی یکی از زبان های پهلوی اشکانی است؛ که از قومیت پارت ها به جا مانده است. اما زبان کردی کرمانجی نیز در میان بومیان دیده میشود. سرگذشت این شهر فراز و نشیب های زیادی دارد. ختی در مقاطعی از تاریخ جمعیت شهر به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است. اما چیزی از شکوه و عظمت شهر کم نشده است.

نام گذاری

در برخورد اول، نام این شهر بسیار جالب توجه است. دلیل این نامگذاری مربوط به انگور های مرغوب رز است. مه در این شهر و در منطقه ای به نام رزندر وجود دارد. در این منطقه علاوه بر انگور های زیبا، شاهد آداب و رسوم منحصر به فرد و زیبا نیز هستیم.

ارگ تاریخی آلمادوشن

آثار باقی مانده حکومت اشکانیان بخش مهمی از جاذبه های گردشگری راز است. این مجموعه تاریخی در سده اول و میانه اسلام ساخته شده است. این ارگ تاریخی حدود ۱۵۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفت. و برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار میگرفته است. در اطراف این بنا لاشه های سنگی متعددی به چشم میخورد؛ که بیانگر وجود ساختمان های متعدد در اطراف ارگ است. هر چند تنها قسمت سالم مجموعه فقط ارگ آلمادوشن است.

جاذبه های گردشگری سانتاکروز

محوطه تاریخی راستقان

این مجموعه تاریخی در نزدیکی روستای راستقان واقع شده است. و از دوره میانه اسلام به جای مانده است. شواهد نشان می دهد این منطقه در قرن ششم تا هشتم قمری مورد توجه بود. یک ارگ نظامی و یک گورستان قدیمی از مهم ترین شواهد باستانی منطقه است. در بخش دیگری از منطقه نیز شواهدی از فعالیت روزانه انسان ها دیده میشود. هر سه بخش باد شده با یکدیگر همپوشانی زمانی دارند. لذا تاریخ شناسان معتقدند راستقان یک منطقه استقرایی برای اجداد ما بوده است.

بقعه سید بزرگ

بقعه سید بزرگ یکی از جاذبه های گردشگری راز  است. و بناهای آرامگاهی منطقه با ویژگی معماری محلی است که در ۵۰۰ متری شرق روستای مرزی پرسه‌سو قرار گرفته است. با توجه به ویژگی‌های معماری، بنا مربوط به دوره تیموری است و در دوره صفوی و قاجار نیز مرمت شده است. پلان اصلی بنا شامل یک ایوان بزرگ در سمت شرق و یک گنبد خانه مربع شکل است که علاوه بر ورودی ایوان از سه جهت اصلی دیگر نیز دارای ورودی است به نظر می‌رسد بنا قبلاً چهار طاق گنبد داری بوده که بعداَ ایوان هم به آن الحاق شده است.

منبع شبستان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها