جاهای دیدنی جوین ، شهری زیبا در خراسان رضوی

جاهای دیدنی جوین ، شهری زیبا در خراسان رضوی

بی شک نقطه به نقطه دیار خراسان دیدنی است. اگر قصد گردشگری در خراسان رضوی را دارید؛ بهتر است قدری از مشهد مقدس فاصله بگیرید و از دیگر شهر های استان هم دیدن کنید. به عنوان مثال میتوانید از جاهای دیدنی جوین بازدید کنید. نام جوین در زمان حمله اعراب بر این شهر گذاشته شد‌. چرا که در این دیار نوعی گون رشد میکند‌. و رنگ آن از شدت سبزی به سیاهی میزند. در ادامه شما را برای سفر به این بخش از خراسان رضوی راهنمایی خواهیم نمود.

شهر و بنای تاریخی آق قلعه

طی حکومت ایلخانان بنا های متعددی در ایران ساخته شد. که امروزه از نظر تاریخی و گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند. این بنا هم عصر با گنبد سلطانیه زنجان است. و مانند سلطانیه دارای یک ایوان گنبدی شکل و دو شبستان در ضلع های شرقی و غربی است. سبک معماری بنا شیوه مخصوص معماران دوران ایلخانی را نمایان میکند. و برای ساخت آن از آجر و گچ استفاده شده است.

آبشار بید جوین

اگر در طی سفر خود از مسیر سبزوار به اسفراین گذر می کنید؛ بهتر است سری هم به روستای بید بزنید. این روستا در ۴۵ کیلومتری اسفراین قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی جوین محسوب میشود. در تمام روستا طبیعتی بکر دیده میشود. اما آبشار بید زیبایی زائد الوصفی دارد. این آبشار در فاصله ۱۶۸۰ متری از سطح زمین قرار دارد. و بر روی دامنه شرقی کوه کمردنگ واقع شده است. بی شک گردش در این منطقه در تابستان می تواند بسیار فرح بخش باشد.

فهرست دیدنی های دامغان | شهر میوه های بهشتی و برج های تاریخی

مقبره خواجه نجم الدین کبری

بسیاری معتقدند سرزمین خراسان زادگاه و مامن عرفا و فقها بوده است‌. در جای جای خراسان با آرامگاه های عرفای بزرگ تاریخ مواجه میشویم. به عنوان مثال خواجه نجم الدین کبری از عارفان نامی قرن ششم و هفتم در جوین زندگی میکرد. و بعد از فوت ایشان مقبره ای با پوشش مخروطی و به سبک ایلخانیان برای او ساخته شد. امروزه این مقبره به خاطر جایگاه ایشان در علم عرفان گردشگران زیادی را به سوی خود جذب میکند.

مسجد جوین

این بنا در روستای جوین در ۵۲ کیلومتری شمال غربی سمنان واقع است . بنای مسجد، جدید و فاقد ارزش تاریخی و هنری است .اما یکی از جاهای دیدنی جوین محسوب میشود‌. زیرا در ضلع غربی داخل مسجد، محراب گچبری قدیمی و نفیسی وجود دارد که بخشی از آن آسیب دیده است . این محراب دارای قاب مستطیلی مزین به کتیبه و طاق نما با دو ستون نما یا سرستون است . این محراب قابل مقایسه با نمونه های دوره ایلخانی است.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها