فهرست دیدنی های دامغان | شهر میوه های بهشتی و برج های تاریخی

فهرست دیدنی های دامغان 

دامغان به واسطه ی آثار باستانی و زیبایی های طبیعی ای  ک دارد، مقصد بیشتر گردشگران و تاریخ دوستان است. دامغان یکی از پایتخت های پادشاهان  حکومت اشکانیان (اشکبوس سوم و تیرداد اشکانی) بود. به همین دلیل جاذبه های گردشگری دامغان مورد توجه تارخ دوستان است. ریشه های تاریخی دامغان بسیار عمیق است. و همواره مورد توجه امویان، عباسیان و دیلمیان بود. بهترین فصل برای بازدید از دامغان فصل بهار است. هرچند باد های شمالی که از گرگان و مازندران میوزد، زمستان های سختی را برای دامغانی ها به ارمغان می آورد؛ اما آب و هوای تابستان آن بسیار مطلوب است. در ادامه با بخشی از دیدنی های دامغان آشنا خواهیم شد.

غار شیربند

یکی از هیجان انگیز ترین غار های ایران را در دامغان میبینیم. این غار در ۱۲ کیلومتری شهر دامغان قرار گرفته است. و دهانه آن با فاصله ۵۰ متری از دریاست. این غار آهکی زیبا در نتیجه انحلال سنگ های آهکی ایجاد شده است. زمین شناسان قدمت سنگ ها و ستون های آهکی این غار را حدود ۱۹۰ میلیون سال تخمین زده اند. این قدمت تاریخی بیانگر عظمت و شکوه این بنای طبیعی است. بازدید از قندیل های رنگارنگ و آشنایی با روند رسوب گذاری در داخل غار می تواند جذاب و مهیج باشد.

دیدنی های دامغان

برج طغرل

اگر در متون تاریخی گشتی بزنید بی شک با نام برج خلیفه یزید مواجه خواهید شد. جالب است بدانید این برج از جاذبه های گردشگری دامغان است. و امروزه با نام برج طغرل شناخته می شود. هر چند قدمت این بنای خشتی و آجری به ۷۰۰ سال پیش باز میگردد؛ اما هنوز هم پابرجاست. جالب است بدانید در گذشته اهالی دامغان از این برج به عنوان ساعت استفاده میکردند‌. و با توجه به تابیدن نور خورشید بر برج از زمان آگاه میشدند. در برخی متون تاریخی از این برج به عنوان محل دفن فرزندان تیمور لنگ یاد شده است.

سد شهید شاهچراغی

اگر بخواهیم به طور اجمالی این سد را توصیف کنیم؛ باید بگویم با یکی از زیبا ترین سد های شنی مواجه هستیم. این سد زیبا قابلیت آبگیری تا ۴۰ میلیون متر مکعب را دارد.و از زیبا ترین جاذبه های گردشگری دامغان است. از این آب در ۱۵۰ زمین زراعی استفاده میشود. بی شک وجود سد سد شهید شاهچراغی سبب رونق طبیعی و زراعی منطقه شده است. هرچند به خاطر گرما و خشکسالی از حجم آب سد کم شده بود. اما با توجه به بارش های سال های اخیر آب سد نزدیک به سرریز شدن است. و طبیعتی بی نظیر را ایجاد کرده است.

دیدنی های شوش؛ کهن ترین شهر ایران در خوزستان

چشمه علی دامغان

پادشاهان قاجار مانند گذشتگان خود به تفریح و گشت و گذار بیش از پیش اهمیت می دادند. به همین منظور در اکثر مناطق خوش آب و هوای ایران دستور ساخت کاخ یا شکارگاهی اختصاصی می دادند. چشمه علی دامغان که یکی از جاذبه های گردشگری دامغان است؛ یکی از این مناطق بود. در حال حاضر هم این مجموعه، تفریحگاهی برای اهالی شهر و گردشگرانی است که خسته از گرمای تابستان به سبزی و خنکی این تفریحگاه پناه می آورند.

چشمه علی دامغان
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

از نام های دیگر این چشمه در گذشته می توان به علی بولاغ یا هزار چشمه اشاره کرد. این مجموعه دارای گرمابه، قراول خانه و مسجد بوده است که در حال حاضر بنای مسجد تخریب شده است.

منبع علاءالدین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها