جاذبه های گردشگری درق پایتخت سمنوی ایران

جاذبه های گردشگری درق پایتخت سمنوی ایران

شهرستان درق در خراسان شمالی، در همسایگی سمنان و گلستان واقع شده است. حدود ۲۰۰ کارگاه خانگی پخت سمنو در این شهر فعال است. به همین دلیل سالانه صد ها تن سمنو در این شهر تولید میشود. و به پایتخت سمنوی ایران معروف است. هرچند درق در منطقه ای خشک و بیابانی واقع شده است؛ اما هنوز هم جاذبه های گردشگری درق تعداد فراوانی گردشگر جذب میکند. جالب است بدانید از این شهر و اطراف آن هیچ رودخانه ای گذر نمیکند. و آبیاری مزارع به طور کامل وابسته به قنات ها و چاه های عمیق است.

نارنج قلعه درق

این قلعه زیبا از بازمانده های قرن پنجم و ششم هجری قمری است. و از نظر معماری متعلق به سده میانی اسلام است. مهم ترین کاربرد این قلعه برای اهداف نظامی بود‌. دالانها و راهروهای زیر زمینی زیادی در قلعه وجود دارد؛ که هنگام محاصره نظامی از طریق این دالان ها به آب و غذا دسترسی می افتند. شواهد نشان میدهد افراد زیادی در این قلعه زندگی میکردند. اما بعد ها بنا به دلایل نا مشخصی قلعه را رها کرده و به محل امروزی شهر درق مهاجرت نمودند.

جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

غار کفترک

این غار زیبا یکی از طبیعی ترین جاذبه های گردشگری درق محسوب میشود. سالها پیش چوپانان این غار زیبا را در دل کوه قره مغ کشف کردند. ورودی طبیعی غار بسیار باریک بود. همین باریکی سبب انعکاس صدای جالبی میشد. البته بعد ها با استفاده از دستگاه های نوظهور دهانه غار را گشاد تر کردند؛ تا عبور و مرور راحت تر شود. غار کفترک از ستون های آهکی رنگی، استالاگمیت ها و استالاکتیت ها ی جذاب و دیدنی ساخته شده است. هرچند این غار مرموز به طور کامل شناسایی نشده است؛ اما حفرات فراوانی دارد که مامن امنی برای خفاش ها محسوب میشود.

قلعه خداوردی

بی شک جلوگیری از حمله دشمنان به شهر، در گذشته اهمیت بسیار زیادی داشته است. به همین دلیل بنا های زیادی در اطراف درق ساخته شده است. قلعه خداوردی یکی از این قلعه ها است؛ که در دل کوه های برجستان قرار دارد. کاربرد این قلعه به طور کامل نظامی بود. و برای جلوگیری از حمله دشمنان از مسیر برجستان استفاده می شد. شکل و مصالح به کار گرفته شده در این قلعه مشابه قلعه جلال الدین شهرستان گرمه است. اما مورد بی مهری مسئولان واقع شده است. و رو به نابودی است.

تپه تاریخی چارجو

این تپه تاریخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری درق است. که نشان دهنده وجود آبادی قدیمی با همین نام در تاریخ کهن شهر درق میباشد که بنا به دلایلی این آبادی ویران شده و خانه های آن به تلی از خاک تبدیل شده و اهالی ساکن در این آبادی به شهر درق کوچ نموده اند و در نزدیکی آن قلعه ای بزرگ به نام فخر آباد قرار دارد و این قلعه هم رو به نابودی میباشد. واین شواهد بیانگر قدمت بالای شهر درق در منطقه میباشد.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها