بزرگترین آینه جهان: دریاچه نمک بولیوی

بزرگترین آینه جهان: دریاچه نمک بولیوی

دیدن یک دریاچه نمک چه قدر می‌تواند برای شما جذاب باشد؟ آیا تابحال یکی از آنها را از نزدیک دیده‌اید؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از شگفت‌انگیز‌ترین دریاچه نمک‌های دنیا، یعنی دریاچه نمک بولیوی آشنا کنیم. این دریاچه نمک در کشور بولیوی قرار دارد که در روزهای خاصی از سال و بارش اندکی باران به پدیده‌ای خیره کننده تبدیل می‌شود.

این منطقه به یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری بولیوی تبدیل شده است که سالانه صدها هزار بازدید کننده را به خود جلب می کند. در ادامه با این مجله همراه باشید تا بزرگترین آینه جهان را بیشتر بشناسید.

بزرگترین آینه جهان

این سرزمین شگفت انگیز در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی کوه آند واقع شده است و در زبان محلی سالار دو ییونی نامیده می‌شود. این پدیده حاصل تغییر و تحولات طبیعی دریاچه‌ای ماقبل تاریخی در طول هزاران سال است. سطح این کویر برخلاف کویرهای دیگر که با شن پوشیده شده از نمک سفید تشکیل شده است. سطح این کویر نمکی صاف و هموار است و تنها تعدادی تپه مرتفع وجود دارد که در هنگام تشکیل دریاچه مانند «جزیره» از آب بیرون می‌مانند و زیبایی و شگفتی این منظره را دو چندان می‌کنند.

دریاچه نمک بولیوی

در فصل تابستان این منطقه به کویری نمکی و خشک تبدیل می شود که منبع عظیم لیتیوم و نمک است. در واقع، حدود ۷۰% لیتیوم دنیا از این منطقه تامین می‌شود. هنگامی که باران می‌بارد این سطح صاف به آیینه‌ای خارق‌العاده تبدیل می شود که آنچنان بزرگ و صیقلی است که کشورهای مختلف از این دریاچه برای تنظیم ماهواره استفاده می کنند.

معروف ترین جنگل های بارانی دنیا

 سطوح نمکی گزینه‌هایی ایده‌آل برای تنظیم فاصله‌ی تجهیزات ماهواره‌ای هستند، زیرا بسیار وسیع و صیقلی هستند  و قدرت بازتابندگی آن‌ها مشابه سطوح یخ است. سالار دو ییونی به عنوان بزرگتی کویر نمکی روی زمین برای این منظور فوق العاده مناسب است.

سالار دو ییونی چگونه پدید آمده است؟

دریاچه نمک بولیوی ، با مساحتی حدود ۱۰۵۸۲ هزار کیلومتر گسترده‌ترین کویر نمکی دنیاست. آمارها نشان می‌دهند که ممکن است چیزی حدود ۱۰ میلیون تن نمک در این دریاچه وجود داشته باشد. این حجم عظیم نمک در یک منطقه این پرسش را مطرح می کند که سالار دو ییونی چگونه به وجود آمده است. توضیح علمی این پدیده این است که این منطقه در هزاران سال قبل یک دریاچه بوده که از ریختن آب کوه های اطراف به وجود آمده بود. سطح فلات آلتیپلانو (که این دریاچه در آن قرار دارد) زهکشی مناسبی برای خروج آب نداشته، در نتیجه آب در آن باقی مانده است. آب این دریاچه در طول هزاران سال زیر آفتاب داغ منطقه‌ی آند تبخیر شده و آنچه باقی مانده، لایه‌ی ضخیمی از نمک است. به این ترتیب وسیع‌ترین منطقه نمکی تشکیل شده است.

دریاچه نمک بولیوی

کلام آخر…

در این مقاله با وسیع‌ترین دریاچه نمک جهان آشنا شدید، دیدن چنین پدیده‌هایی می‌تواند لذتی دو چندان از دین مناظر پوشیده شده از برف را به ما بدهند. همیشه قرار نیست از کوه و جنگل و درختان دیدن کنیم، در این کره خاکی مناظر دیدنی و خیرکننده دیگری هم، مانند دریاچه نمک بولیوی وجود دارند که می‌توانند مقصد سفر ما باشند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها