بخارا کجاست و چه دیدنی‌ هایی دارد ؟

بخارا کجاست و چه دیدنی‌ هایی دارد ؟

شهر بخارا پنجمین شهر ازبکستان به لحاظ بزرگ بودن است. این شهر به دلیل قرار داشتن در کنار جاده‌ی ابریشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. “بخارای شریف” لقب مشهور این شهر است؛ به این دلیل این لقب را به خود اختصاص داده است که مانند شهرهای بزرگ دیگری مانند مکه و مدینه مهد فراگیری علوم اسلامی و تربیت دانش آموختگان بوده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد که تاریخ ما در این مقاله به معرفی برخی از آن‌ها پرداخته است.

مدرسه‌ی چهار منار

این مدرسه‌ی تاریخی در شمال شرق شهر بخارا قرار دارد و به عنوان بخشی از “Labi-Hauz” شناخته می‌شود. مدرسه‌ی چهار منار در سده‌ی هفدهم میلادی ساخته شده است و بیانگر بخشی از داستان‌های تاریخی است که ارزش وقت گذراندن دارد. بخش‌های مختلف این بنا مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر جهان دچار تغییرات شده‌اند؛ تاریخ نگاران این بنا را با حیاطی با شکوه و باغ‌هایی زیبا توصیف کرده‌اند.

مدرسه‌ی چهار منار

مناره‌های کالیان

این مناره‌های ۴۵ متری در قرن دوازدهم میلادی و در دوره‌ی “آل افراسیاب” ساخته شده‌اند. مناره‌های ۴۵ متریِ کالیان که به نماد شهر بخارا شهرت دارند در شرق این شهر قرار گرفته‌اند. این مناره در گذشته بلند‌ترین مناره‌ی آسیای میانی بوده است که تجار و مسافران از آن به‌عنوان یک علامت استفاده می‌کردند و مسیر این شهر را پیدا می‌کردند اما مدتی بعد آن‌را به یک برجِ دیدبانی تبدیل کردند تا از وضعیت دشمنان مطلع شوند.

جاده یونگاس یا جاده مرگ کجاست؟

حوض لیابی

حوض لیابی نام مجموعه‌ای در این شهر است که از ۳ ساختمان تشکیل شده است. مدرسه‌های Kukeldash و khanaka   و همچنین مدرسه‌ی دیوان بیگی به ترتیب در شمال، غرب و شرق این مجموعه قرار دارند که مدرسه‌ی Kukeldash به‌عنوان بزرگ‌ترین مدرسه‌ی شهر شناخته می‌شود.

مقبره‌ی سامانی‌ها

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر که در قرن نهم به دستور شاه اسماعیل سامانی ساخته شد مقبره‌ی سامانی‌ها است. این بنا اولین ساختمان آجریِ ساخته شده در آسیای میانی بود که معماری فوق‌العاده‌اش برای گردشگران بسیار جذاب است.

مقبره‌ی سامانی‌ها

ارگ بخارا

ارگ‌بخارا قلعه‌ایی بسیار عظیم است که در مرکز این شهر قرار دارد و افسانه های زیادی درموردش گفته می‌شود. مردم شهر معتقدند که ارگ را سیاوش پادشاه کیانی ساخته است و در افسانه هایشان آمده است که سیاوش به توران گریخته بود و با دیدن دختر افراسیاب به او دل می‌سپارد. افراسیاب نیز شرطی برای ازدواج دخترش می‌گذارد.

شرط بر این است که برای دخترش خانه‌ای محصور با پوست گاو بسازد که غیر ممکن به نظر می‌رسیده است. اما سیاوش هوشیارانه پوست گاو را رشته رشته می‌کند و به هم متصل می‌کند و در محیط ساخته شده این ارگ را می‌سازد. برج ارگ به بزرگترین بنای خشتی بخارای امروز معروف است. این ارگ به شکل ذوذنقه است. محیط دیوار خارجی آن حدود ۶/۷۸۹ متر و مساحتی در حدود ۹۶/۳ هکتار دارد. ارتفاع دیواره ها نیز بین ۱۶ نا ۲۰ متر است.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها