گورستان متفقین در تهران؛ یکی از جاذبه های دیدنی در پایتخت

گورستان متفقین در تهران

بازدید از یک گورستان شاید در نگاه اول عجیب و غریب باشد. اما باید شما را با گورستان متفقین آشنا کنیم. این گورستان از قدیمی ترین گورستان های پایتخت است؛ که سالانه گردشگران زیادی را جذب میکند. در اطراف بنای گنبد تاریخی، هشت کتیبه وجود دارد.‌ بر روی این کتیبه ها نام بیش از چهار هزار نفر نوشته شده است. این کتیبه ها به منظور یادبود نام و خاطره های کشته شدگان و مفقود الاثر های بزرگ طراحی و نصب شده است. در ادامه این مکان تاریخی را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

گورستان متفقین

دسترسی به گورستان قلهک

این گورستان زیبا در ضلع جنوبی باغ سفارت بریتانیا واقع شده است. سفارت بریتانیا در منطقه سه تهران و در محله قلهک واقع شده است. باغ قلهک با مساحت حدود ۱۷ هکتار و در دوران حکومت محمد علی شاه قاجار ساخته شد. بعد ها در اختیار حکومت بریتانیا قرار گرفت؛ تا تبدیل به محل سفارت این کشور شود. جالب است بدانید باغ قلهک از مهم ترین آثار ملی مربوط به دوران حکومت قاجار است.

معرفی ۳ هتل ۵ ستاره شاخص تهران

تاریخچه گورستان متفقین

جنگ جهانی اول و دوم تاثیر بسیار زیادی بر روی تمام کشور های جهان داشت. کشورمان ایران نیز با وجود اعلام بی طرفی در طول جنگ، خواه ناخواه وارد جنگ شد. قرار گیری کشور در منطقه ای مهم از نظر استراتژیک از مهم ترین دلایل درگیری ایران در جنگ بود‌. متفقین با بهره گیری از دریای عمان و خلیج فارس در جنوب، و دریای خزر در شمال سعی در اعمال فشار بر روی روسیه را داشتند. پس از خاتمه جنگ سیل بی شماری از سربازان کشته شده متفقین وجود داشت؛ که امکان انتقال آنها به زادگاهشان موجود نبود. به همین دلیل در بخشی از باغ قلهک به خاک سپرده شدند. و گورستان مربوط به متفقین را تبدیل به یکی از یادگاری های زیبا و در عین حال غمناک جنگی نمودند.

گورستان متفقین

طراحی گورستان متفقین

زمانی که وارد خیابان شهید کلاهدوز می شوید، اولین چیزی که از این مکان دیدنی و زیبا مشاهده می شود یک درب چوبی و تاریخی است. شما پس از عبور از این درب، به یک منطقه سرسبز و بسیار زیبا به وسعت سه هزار متر مربع وارد می شوید.

البته گورستان متفقین سه درب ورودی دارد. درب های جنوبی گورستان مربوط به متفقین در خیابان دولت قرار گرفته اند که یکی از آن ها سال هاست که باز نشده و افراد حق عبور و مرور از آن مسیر را ندارند. درب شمالی همان قسمتی است که ورود به باغ و سفارت انگلستان را ممکن می کند. دور تا دور گورستان با دیوارهای آجری از سایر نقاط باغ جدا شده است و یک حریم امن را برای بازدید کنندگان فراهم نموده است.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها