آشنایی با معبد خاجوراهو در هند

معبد خاجوراهو در هند

بی شک هندوستان را میتوان سرزمین تنوع های دینی نامید. هزاران معبد با بنا های تاریخی و جاذبه های عجیب در آن موجود است. که اشنایی با انها خالی از لطف نیست‌. معبد خاجوراهو یکی از بنا های تاریخی سرزمین هند است؛ که هزاران داستان در دل خود جای داده است. بنای این معبد در حدود ۳ هزار سال پیش ساخته شده است. به همین دلیل بازتابی از تمدن اصلی هندی هاست. در این مقاله قصد داریم شما را با این بنای تاریخی اصیل آشنا کنیم.

موقعیت قرار‌گیری معبد

این معبد تاریخی در بخش مرکزی هندوستان قرار دارد. در واقع در مادهایا پرادش و در بخش چاتراپور روستایی به نام خاجوراهو در کنار رودخانه کن قرار دارد. این روستای قدیمی بنای معبد را در دل خود جای داده است. اگر قصد بازدید از این معبد را دارید؛ باید حدود ۶۳۵ کیلومتر از دهلی نو (پایتخت هند) دور شوید.

معبد خاجوراهو در هند

آشنایی با تاریخچه معبد

ماداهیا پرادش جزو مناطق پر اهمیت در تاریخ هند بوده است. زیباترین و مهم ترین بنا های هندی که آیینه تمام نمای هنر و خلاقیت هندیان است؛ در این منطقه واقع شده است. معبد خاجوراهو نیز در این منطقه قرار دارد. این معبد و بیشتر معابد منطقه توسط سلسه چاندلا ساخته شد. تاریخ نگاران معتقد هستند؛ پادشاهان چاندلا خواهان جدایی دین از سیاست بودند. به همین دلیل هر کدام از آنها که به حکومت میرسد اقدام به ساخت یک معبد جدید می کرد. بعد از سقوط سلسه چاندلا، به سبب تاخت و تاز های مختلف تعداد زیادی از این معابد تخریب شد. اما برخی از آنها نظیر خاجوراهو به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص هنوز هم سرپا است.

مجموعه خاجوراهو

جالب است بدانید مجموعه خاجوراهو دارای ۱۷ معبد مختلف است. در این مجموعه سه خدای مختلف پرستش میشود. هشت معبد این مجموعه به پرستش خدای ویشنو میپردازند. شش معبد به پرستش خدای شیوا مشغول هستند. و سه معبد باقی مانده پیرو خدای جینی هستند. البته پرستش خدای گانشا و خورشید در بخش های دیگر مجموعه صورت میگیرد. جالب است بدانید هر کدام از این معبد ها نام های خاصی برای خود دارند. و آداب و رسوم عبادت در هر یک از آنها متفاوت است‌.

معبد لاکشمنا

معبد لاکشمنا یکی ازمعابد مجموعه معبد خاجوراهو است. این معبد بزرگ توسط یاشووارمان در چاندلا ساخته شد. لاکشمنا شامل چهار معبد فرعی است. در ساختمان اصلی این معبد یک غول بسیار بزرگ وجود دارد. و تمام سطح بیرونی بنا توسط شاهکار های مجسمه سازی تزئین شده است. هر کدام از این مجسمه ها داستانی خاص را روایت میکند. معمولا تور لیدر ها و متولیان معبد این داستان ها را برای بازدید کنندگان روایت میکنند؛ و مردم را بسیار سرگرم میکنند. اگر به این مجموعه سفر کردید؛ حتما به معبد لاکشمنا سر بزنید.

معبد خندریا

بزرگترین معبد بخش غربی خاجوراهو، معبد خنداریا است که با ۳۱ متر بلندی، حدودا ۲۵ سال زمان برده است تا به طور کامل تکمیل شود. در سال های ۱۰۲۵ تا ۱۰۵۰، این معبد ساخته شده است و سنگ نگاره های اروتیک این مجموعه، متعلق به معبد خنداریا است. در مجموع ۸۷۲ مجسمه در این معبد قرار گرفته که برخی از آن ها بیش از یک متر، بزرگی دارند.

معبد خاجوراهو در هند

مقبره ای برای یک الهه ی مصری در هند

مجسمه های معبد خاجوراهو

نکته جالب توجه این است که برخی از معابد این مجموعه، دارای دو دیواره هستند که در دیواره خارجی، مجسمه های شهوانی را به نمایش گذاشته اند و در بخش داخلی آن، خدایانی که زندگی روزمره را به نمایش می گذارند. این بدان معنا است که اگر وارد معبد شدید، باید تمام لذت های دنیوی را ترک کنید و فقط به خدای خود فکر کنید.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها