با خوردن این ۱۰ خوراکی زمستان را گرم بمان

با خوردن این ۱۰ خوراکی زمستان را گرم بمان

در طب سنتی و ایرانی مواد غذایی از نظر نوع طبع، در دسته‌های متنوعی قرار می‌گیرند و افراد بنا به ویژگی و خواص هر دسته به استفاده از آنها می‌پردازند. در میان دسته بندی‌های موجود، یک سری از خوراکی‌ها دارای طبع گرم هستند که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این دسته از خوراکی‌ها بپردازیم. طبق مطالعات انجام شده در طب سنتی و ایرانی، خوردن مواد خوراکی که دارای طبع گرم هستند به افراد کمک می‌کند تا در فصول سرد سال با مشکلاتی مانند احساس سرمای شدید، خستگی، لرز، سرماخوردگی، کم خونی و حرارت پایین بدن و… مقابله کرده و به درمان سنتی آن بپردازند. بنابراین ما در ادامه خوراکی های مناسب زمستان را به شما معرفی می‌کنیم تا با کمک آنها از ابتلا شدن به بیماری‌های مرسوم این فصل جلوگیری کنید.

لبنیات

متخصصین حوزه طب سنتی لبنیات را از مهم‌ترین خوراکی‌های طبع گرم می‌شناسند و توصیه می‌کنند که فصل زمستان حتما به مصرف آن بپردازید. لبنیاتی چون ماست چکیده، شیر شتر، شیر گوسفند، شیر میش، خامه و کره و… سیستم ایمنی بدن شما را بالا می‌برد و طبع شما را گرم نگه می‌دارد.

میوه های گرم

اگر در فصل زمستان به دنبال میوه هایی با طبع گرم هستید، می توانید گزینه های مختلفی مثل نارنج، خرمالو، نارگیل، طالبی، گرمک، انبه، زیتون، گلابی، به، آناناس، گیلاس، انگور، خرما، موز، کشمش و… را امتحان کنید.

میوه های گفته شده با داشتن طبع گرم به شما کمک می کند تا با افزایش گردش خون و انرژی در بدن خود، سردی را از بدن تان دور کنید.

حبوبات

حبوباتی چون لپه، انواع لوبیا، گندم، نخود، جو وبرنج کته از دیگر دسته خوراکی های مناسب زمستان هستند. خوردن حبوبات در فصل تابستان اگرچه باعث چاقی می‌شود اما مصرف زیاد آن در قالب انواع آش‌ها و آبگوشت در زمستان به شما کمک می‌کند تا با انرژی حاصل از آن بدن خود را گرم نگه دارید.

گوشت

طبع اکثر گوشت‌های موجود گرم بوده و مصرف به اندازه آن‌ها باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و انرژی در بدنتان می‌شود؛ همین امر سبب می‌شود تا سردی موجود در بدن شما به مرور زمان از بین برود. مواردی از گوشت‌های طبع گرم به این شرح است: گوشت شترمرغ، گوشت گوسفند، آهو، ادرک، خروس، مرغ، جگر سیاه و سفید، میگو وگوشت غاز و…

ریشه هایی با طبع گرم

زردک و سیب زمینی ترش به عنوان تنها ریشه هایی هستند که طبع گرم دارند و با چنین ویژگی شناخته می شوند. شما می توانید از آن ها به عنوان خوراکی در فصل زمستان استفاده کنید.

ادویه جات

طبع گرم ادویه جات باعث می‌شود حتی در زمانی که مجبور به استفاده از مواد غذایی سرد هستید نیز با ادویه‌هایی مانند دارچین، زیره، فلفل، زنجبیل و آویشن طبع غذای خود را گرم کنید.

انواع عرقیات و مرکبات

کاهش چشمگیر مصرف عرقیجات در میان ایرانیان باعث شده تا بیماری‌های مختلفی در داخل جامعه رواج پیدا کند. در واقع مرکبات و عرقیات علاوه بر خواص درمانی طبع شما را گرم می‌کنند و نیاز شما به داروهای شیمیایی را برطرف می‌کنند. بنابراین نه تنها در فصل زمستان بلکه در تمامی فصول سعی کنید مقادیر کافی از مرکبات و عرقیات را میل کنید. عرقیات و مرکبات پیشنهادی ما به شما عبارتند از: شیره انگور، شیره خرما، ارده، عرق بهار،  خاکشیر، سمنو، عسل، سمنو و…

جشنواره زمستانی هاربین چین

صیفی جات

صیفی جاتی مانند شلغم، بادمجان، خیار، پیاز، سیر، موسیر، کلم، کرفس، هویج و… جزو خوراکی های مناسب زمستان هستند که به دلیل طبع گرمشان خواص ضد بیماری دارند و باعث تقویت قوای ایمنی بدنتان می‌شود؛ به همین دلیل، مصرف مناسب صیفی جات نیز از سوی متخصصین حوزه طب ایرانی بسیار توصیه می‌شود.

آجیل و مغزها

ناگفته نماند که مغزها و فرآورده‌های روغنی آن‌ها نیز در گرم شدن طبع شما بسیار تاثیر گذار خواهند بود.بنابراین حتما مصرف آجیل‌ها را هم در فصل زمستان در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سایر موادی که باعث گرم شدن طبع افراد می شوند

علاوه بر تمام مواردی که در این مطلب از آن ها نام بردیم، روشن کردن اسپند نیز می تواند باعث گرم شدن طبع افراد شود. به شما پیشنهاد دهیم تا در فصل زمستان به صورت منظم و مداوم اقدام به روشن کردن اسپند کنید. از سوی دیگر به عنوان میان وعده نیز حتماً از چای سبز و چای سیاه استفاده کنید تا طبع بدن شما گرم باقی بماند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها