معرفی حیواناتی که به جفت خود وفادارند

معرفی حیواناتی که به جفت خود وفادارند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حیواناتی در دنیا زندگی می‌کنند که فقط یک زوج برای خود انتخاب می‌کنند و تا انتهای عمر با آن زندگی می‌کنند. در واقع حیواناتی که به جفت خود وفادارند ، تنها یک زوج جنسی برگزیده و با هم جفت گیری می‌کنند. در واقع این حیوانات تک همسر، به کمک یکدیگر فرزندان خود را بزرگ می‌کنند و تا آخر عمر به این رابطه ادامه می‌دهند. البته در میان این نوع از حیوانات، مواردی هم وجود دارند که خارج از رابطه جفتی خود، به جفت گیری با دیگر حیوانات هم نوع خود می‌پردازند. اگر دوست دارید با این حیوانات نجیب و وفادار آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

سگ‌های آبی

اگرچه که از نوع انتخاب و جفت گیری سگ‌های آبی مطالبی وجود ندارد اما سگ‌های آبی در دسته حیواناتی که به جفت خود وفادارند قرار می‌گیرند. در واقع مطالعات انجام گرفته در ژنتیک این حیوان ثابت می‌کند که سگ آبی از جمله حیوانات نجیبی است که بعد از برگزیدن جفت واقعی خود تا آخر عمر با او زندگی می‌کند.

فاخته

مطالعات انجام گرفته در زمینه حیوانات وفادار نشان می‌دهد که طبق آمار و ارقام، ۹۰ درصد از پرندگان و ۵ درصد از حیوانات تک همسر هستند. پرنده‌ی فاخته نیز در زمره پرندگان وفادار قرار می‌گیرد. در ادبیات جهان از این پرنده به عنوان نماد وفاداری و عشق یاد می‌شود. در حقیقت پرنده فاخته مشهور به نوحه خوانی است چرا که این پرنده آوازی شبیه به کوکو از خود سر می‌دهد. فاخته‌ی نر برای اثبات مالکیت خود نسبت به همسرش حرکاتی نظیر تکان دادن مکرر سینه‌ی خود و صدا زدن فاخته‌ی ماده را انجام می‌‌دهد تا فاخته‌های نر دیگر را از این مالکیت آگاه کند.

قو

شاید تاکنون آوازه‌ی زندگی عاشقانه‌ی قوها را شنیده باشید. قوهایی که بسیاری از مردم دنیا آنها را سمبل عشق پاک و بی‌پایان می‌دانند. در بسیاری از مواقع قوها یک رابطه مادام العمری را با یک جفت شروع می‌کنند. اما انتخاب یک جفت برای قوها منفعتی نخواهد داشت زیرا به دلیل مهاجرت‌های پی در پی ممکن است به تولید مثل کمتری بپردازند و از نظر تولید نسل دچار مشکل شوند. اما با این وجود نباید فراموش کرد که این پرنده‌ی زیبا نیز می‌تواند در راسته‌ی حیواناتی که به جفت خود وفادارند قرار بگیرد.

عقاب سر سفید

عقاب های سفید نیز از جمله پرندگان تک همسر محسوب می شوند اما نسبت به بقیه حیوانات کمی متفاوت تر عمل می کنند. عقاب های سفید روابط جفتگیری برای تمام عمر را تشکیل می دهند اما اگر یکی از جفت ها یا هر دو جفت توانایی تولید مثل و فرزندآوری را نداشته باشد، روابط خود را پایان داده و به دنبال جفت دیگری می گردند. همچنین اگر جفت عقاب های سرسفید بمیرد، آن ها برای بقای نسل خود تردیدی به خرج نمی دهد و به دنبال جفت دیگری می گردند.

سقنقور دم‌کوتاه زبان‌آبی

سقنقور دم‌کوتاه زبان‌آبی نوعی مارمولک بومی استرالیا است که هر فصل جفتگیری به همان شریک زندگی خود بازمی گردد. نرها با نوازش کردن و محبت کردن به جفت خود، آن ها را فریب می دهند اما تعقیب و گریز عاشقانه آن ها در نهایت نتیجه می دهد. عمر روابط آنها می تواند بیش از ۲۰ سال طول بکشد. زوجین حتی نزدیک هم راه می روند، در حالی که نر کمی پشت جفت خود حرکت می کند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها