پارک ملی چیست؟ معرفی پارک های ملی ایران

پارک ملی چیست؟ معرفی پارک های ملی ایران

عموماً به مناطق زیست محیطی از زمین که شامل منابع طبیعی چون کوهستان، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و مراتع هستند ذخایر ملی گفته‌ می‌شود. از آنجایی که تمامی ذخایر موجود در یک کشور متعلق به یک ملت هستند، مسئولین ذیربط برای حفاظت از حیات این ذخایر ملی می‌کوشند تا با بخشیدن عنوان پارک ملی و تعیین محدوده‌‌ای مشخص به حراست از آن بپردازند. البته ناگفته نماند که این نام توسط اتحادیه بین المللی جهت حفاظت از طبیعت و کمیسیون جهانی در نظر گرفته شده است. در این مقاله ما قصد داریم تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی پارک‌ملی در اختیار شما بگذاریم و به معرفی معروف‌ترین پارک‌های ملی در ایران بپردازیم.

تاریخچه پارک ملی در ایران

عضویت ایران در اتحادیه بین المللی حراست از محیط زیست در سال ۱۳۵۰ باعث شد تا کشور ایران هم جزو کشورهای حامی محیط زیست قرار بگیرد. بنابراین کشور ایران کوشید و فعالیت‌های حراستی خود را از همان سال آغاز کرد، به گونه‌ای که تا ۵ سال بعد حدود ۱۳ ناحیه در ایران به عنوان پارک ملی شناخته شد. البته تحقیقات مسئولین در حوزه شناسایی نواحی زیست محیطی ادامه یافت تا آنجایی که در حال حاضر ۲۴ منطقه از ذخایر طبیعی در کشور به عنوان پارک‌ملی نامگذاری شدند. نام این پارک‌ها به شرح زیر است:

پارک‌ملی گلستان، سرخه حصار، کنتال، دز، سمنان، دریاچه ارومیه، بختگان، کرخه، خبر، بمو، تندوره درگز، خجیر، کلاه قاضی، تنگ صیاد، لار، قطرویه، سیاه‌کوه، پابند، کیاسر، خارتوران، بوجاق، سالوک، گل اسفراین و نایبند.

زیباترین و مهم‌ترین پارک های ملی ایران

از میان پارک‌های نامبرده شده برخی از آن‌ها از نظر شرایط زیست محیطی و استراتژیکی از اهمیت زیادی برخوردارند. ما در ادامه به معرفی برجسته‌ترین پارک‌های ملی ایران می‌پردازیم.

پارک ملی دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی

پارک‌ملی دریاچه ارومیه یکی از برجسته‌ترین پارک‌های ملی ایران است که از جزایر کوچک موجود در دریاچه و گونه‌های مختلف گیاهی-جانوری محافظت می‌کند. محدوده‌ی دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی نامگذاری شد.

پارک‌ملی لار در فاصله بین تهران و مازندران

یکی دیگر از مشهورترین پارکهای ملی کشور پارک ملی لار است. پارک لار در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز قرار دارد. پارک‌ملی لار توسط ارتفاعات و کوه ها محاصره شده و به همین دلیل دارای شرایط جوی ثابتی است. دریاچه لار که سد لار نیز بر مسیر آن ساخته شده بخش عظیمی از این اکوسیستم را تشکیل می دهد.

پارک لار در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک‌ملی شناخته شد و در سال ۱۳۷۰ نیز به منطقه ای شکارممنوع تبدیل شد. این منطقه از پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی برخوردار است و به همین دلیل به عنوان یکی از پارک های ملی مهم کشور شناخته می شود.

پارک ملی گلستان در استان گلستان

پارک‌ملی گلستان را می توان مشهورترین و قدیمی ترین پارک‌ملی ایران به حساب آورد. اولین برنامه های حفاظتی این منطقه در سال ۱۳۳۶ شروع شد. پارک‌ملی گلستان نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان شاخص است. این منطقه در لیست ۵۰ ذخیره گاه بیوسفری جهان در یونسکو ثبت شده است. وسعت این پارک‌ملی به حدی زیاد است که قسمت هایی از آن در استان سمنان قرار گرفته، اما بیشتر مساحت این پارک‌ملی در استان گلستان قرار دارد. در این منطقه با ارتفاعات، چشمه ها، رودها و تالاب های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد.

منبع سام تیک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها