تالار اپرای سیدنی ؛ قلب فرهنگ و هنر استرالیا

تالار اپرای سیدنی ؛ قلب فرهنگ و هنر استرالیا

هرچند جای‌جای کشور استرالیا پر از مناطق تفریحی و گردشگری است، اما تالار اپرای سیدنی همچنان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های این کشور است. سالانه بیش از ۱۵۰۰ اجرای مختلف در غالب اپرا، کنسرت موسیقی، رقص باله، نمایش کمدی و تئاتر، ارکسترهای سمفونیک و نمایش‌های موزیکال بخش اعظم این اجراها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر جمعیت عظیمی که برای دیدن این اجراها به این مجموعه مراجعه می‌کنند، تعداد گردشگرانی که برای بازدید از بنا و سبک معماری آن سری به سالن اپرای سیدنی می‌زنند نیز، بی شمار است‌. در ادامه شما را با این بنای منحصر به فرد آشنا می‌کنیم.

معماری بی نظیر اپرا هوس سیدنی

یکی از دلایل محبوبیت و شهرت اپرا هوس سیدنی، اولین بودن در حوضه تخصصی خود است. تا قبل از ساخت این مجموعه، محل خاصی برای اجرای نمایش‌های اپرا وجود نداشت. در سال ۱۹۵۷ یورن اوتزان طراح و معمار خوش ذوق دانمارکی ایده اولیه ساخت این مجموعه را مطرح کرد. هرچند ساخت تالار اپرای سیدنی ۱۴ سال زمان برد، اما برای ساخت آن از بهترین متریال‌های کل جهان استفاده شد. به‌عنوان‌مثال حدود یک میلیون قطعه کاشی مرغوب سوئدی برای پوشاندن سقف این بنا استفاده شده است و ۶۲۲۵ مترمربع شیشه با کیفیت فرانسوی در قسمت‌های مختلف آن به کار گرفته شده است. جالب است بدانید حدود ۱۰ هزار کارگر در عملیات ساخت این مجموعه دخیل بودند.

طرح یورن اوتزان تغییر می‌کند

هرچند ایده کلی سالن اپرای سیدنی متعلق به یورن اوتزان است، اما در طی مراحل مختلف ساخت و مرمت بنا، بخش های مختلف آن تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال، سالن اصلی این مجموعه در طرح اصلی یک سالن چند منظوره اپرا و کنسرت است. اما چیزی که ساخته شد، یک سالن کنسرت معمولی تبدیل شد. همچنین یک سینما و یک کتابخانه نیز به طرح کلی مجموعه اضافه شد. به هر حال با وجود این تغییرات هنوز هم این مجموعه یکی از بهترین سازه‌های بشر در سال‌های اخیر است‌.

اولین‌های سالن اپرای سیدنی

در همان مراحل اولیه ساخت‌وساز تالار اپرای سیدنی در وقت نهار اغلب برای کارگران اجراهایی ترتیب داده می‌شد و خواننده آمریکایی پل روبسون اولین هنرمندی بود که در سال ۱۹۶۰ اجرای خود را بر روی صحنه برد. اجراهای مختلفی قبل از افتتاح رسمی ارائه شده بود:

  • اولین تک‌نوازی پیانو در سالن کنسرت (کنسرت هال) توسط رومولا کاستانتینو در ۱۰ آوریل ۱۹۷۳ برای مخاطبان اجرا شد.
  • اولین اپرای جنگ‌وصلح سرگئی پروکوفیف بود که در ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۳، در تئاتر اپرا، توسط مدیر موسیقی اپرای استرالیا، ادوارد داونز، اجرا شد.
  • اولین اجرای اپرا عصرانه، نمایش “سقوط خانه آشر” توسط لری سیتسکی در ۲۵ ژوئیه ۱۹۷۳ بود که توسط رکس هابکروفت انجام شد و جیمز پنبرتی با دالگری او را همراهی کردند.
  • اولین کنسرت عمومی در سالن کنسرت در ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۳ برگزار شد. این کنسرت ارکسترال از موسیقیدان معروف ریشارد واگنر بود که توسط ارکستر سمفونیک سیدنی، به رهبری چارلز ماکراس و با بیرگیت نیلسون به‌عنوان تکنواز سوپرانو اجرا شد.
منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها