از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده

از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده

ترافیک یکی از معضلات حل نشدنی شهرنشینی است که بشر را سال‌ها درگیر کرده است. اگر شما هم هنگام رفتن به مدرسه، دانشگاه یا اداره در ترافیک شدید گیر کرده باشید یا به خاطر ترافیک به کارهای فوریتان نرسیده باشید؛ حتماً ایده تاکسی پرنده و پرواز راحت و آسان بر فراز آسمان به ذهنتان رسیده است. بشر سال‌هاست که این ایده را در سر می‌پروراند و آرزوی هواپیماهای کوچک و شخصی را دارد. اخیراً چند تاکسی کوچک پرنده در آسمان پرواز کرده است و این ایده پا در مسیر واقعیت گذاشته است. در ادامه شما را با داستان‌های این تاکسی‌ها آشنا خواهیم کرد.

پیشینه تاکسی های هوایی

ایده اولیه تاکسی هوایی در حقیقت مربوط به جابه‌جایی سریع مسافران در فواصل شهری بود؛ اما امروزه از هواپیماهای کوچک و سبک برای جابه‌جایی مسافران بین شهری استفاده می‌شود. این هواپیماها شبیه به اتوبوس‌های بین شهری هستند و قابلیت جا به جایی تعداد زیادی مسافر را دارند. شاید تصور کنید که این ایده جدید نیست و قبلاً هواپیماها و آژانس‌های مسافربری این کار را انجام می‌دهند. در حقیقت تاکسی های هوایی محدودیت زمانی ندارند و بدون تأخیر می‌توانید مسافران را جا به جا کنند. در بیان ساده‌تر، تاکسی پرنده در حقیقت اجاره یک هواپیمای دربست است که در کمترین زمان شما را بین دو شهر جا به جا می‌کند.

ویژگی‌های ظاهری تاکسی هوایی

کشورهای مختلفی تلاش کرده‌اند که در زمینه تکنولوژی این تاکسی پیشرو باشند. کشورهایی نظیر آلمان و عمارات اقدام به ساخت و به کار گیری نمونه‌های اولیه ایر تاکسی کرده‌اند. ظاهر این پرنده‌ها ترکیبی از هواپیماهای سبک و هلیکوپتر است. در حقیقت ظاهر این تاکسی شبیه به هلیکوپتری است که جای پره‌های آن تغییر کرده است و بال‌های آن مشابه به بال‌های هواپیماست. بدین ترتیب می‌تواند از این تاکسی‌ها در شهرهای با ترافیک هوایی کم، به سادگی استفاده کرد. پیش بینی می‌شود در تلاش‌های اولیه برای راه اندازی مسیرهای تاکسی هوایی، مسافتی حدود ۲۷ کیلومتر را پوشش دهد.

از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده

رویایی به نام تاکسی پرنده در ایران

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسی‌ها گفت: فعلاً قرار است از این نوع وسایل نقلیه در مناطق کم تردد استفاده شود. به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود، در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند، فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می‌شود و فاز بعدی آن هم در بهمن‌ماه قابل‌اجرا است. اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است، مثلاً در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تأمین می‌شود، در صورتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، تولید داخلی آن اقتصادی خواهد شد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها