جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر

جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر

جنوب ایران همواره سرشار از شگفتی‌هاست. آداب‌ورسوم خاص، سبک زندگی ساده و زیبایی‌های طبیعت مهم‌ترین دلایل شهرت شهرهای جنوبی است‌. برخی از مناطق دیدنی خته جنوب آشناست اما شاید کمتر کسی خبر از جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر داشته باشد. شهر آبپخش مرکز بخش آبپخش استان بوشهر است که شامل ۱۷ آبادی مختلف است. هرچند پنح روستای این منطقه خالی از سکنه است اما آبپخش جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر دارد. در ادامه راهنمای جامعی برای سفر به این منطقه ارائه خواهیم کرد.

گردشگری در آبپخش

سفر به آبپخش شباهت زیادی به سفر به دنیای عجایب دارد. این منطقه هنوز هم بکر و زیباست به همین دلیل بازدید از آن بسیار جالب است. تالاب‌های زیبا، پوشش گیاهی خاص و چشمه‌های معدنی بخشی از جاذبه های گردشگری منطقه است. مهم‌تر از همه موارد ذکر شده آب‌وهوای مطلوب منطقه است که آبپخش را تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری ایران در فصل پاییز و زمستان کرده است. پارک بزرگ و زیبای خضرا یکی از جاذبه های گردشگری بزرگ منطقه است که میزبان مسافران است. علاوه بر آن می‌توان از پارک خلیج فارس و منطقه چهارراه نام برد.

جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر

بهترین غذاهای دریایی را در آبپخش بچشید

عادات غذایی منحصربه‌فردی که مردم بومی استان بوشهر دارند نیز از جاذبه های دیدنی آبپخش است. انواع قلیه هایی که توسط مردم بومی ابپخش طبخ می‌شوند به دلیل استفاده از دستور پخت خاص و ادویه‌های ویژه، طعمی متفاوت از قلیه های دیگر دارد‌. قلیه میگو و ماهی بهترین قلیه های این شهر است. البته در منو رستوران‌های این شهر انواع غذاهای جنوبی نظیر ماهی شور، پیتی، سغدی، آبگوشت ماهی، ماموسه، گنمه و غیره دیده می‌شود.

غذاهای-بوشهری

پوشش زیبای محلی

مردم جنوب بیشتر از هر بخش دیگری از ایران به حمایت از لباس‌های اصیل و سنتی خود می‌پردازند. اکثر مردم بومی این منطقه در زندگی روزمره از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند. لباس رایج زنان آبپخش شامل دامن‌های پرچین و سوزن‌دوزی شده و رنگارنگ است. این پوشش با استفاده از یک شلوار چیت و یک مقنعه یا شال مشکی و خنک تکمیل می‌شود. مردان شهر نیز معمولاً از عباهای بلند و سفید رنگ استفاده می‌کنند. همچنین نوعی کفش محلی هم در این شهر ساخته می‌شود که به کوش معروف است. لباس های رنگارنگ بخشی از جاذبه های دیدنی آبپخش است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این لباس‌ها بسیار خنک هستند و برای استفاده در شهرهای گرم و شرجی مانند آبپخش بسیار مناسب هستند.

ادب و هنر در بخش آبپخش استان بوشهر

آبپخش بوشهر یک شهر فرهنگی با مردمی فرهنگ‌دوست است. پیشینه مردم آبپخش در هنر و ادب بسیار درخشان است. آبپخش در حوزه هنر توانایی‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارد و هنرمندان بزرگی در این خطه پرورش یافته‌اند. از افرادی مانند خداداد رضایی، سید ابوالقاسم موسوی، جعفر کازرونی، بابک بهادرپور، عبدالخالق درخشان و … می‌توان در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نام برد. در رشته خطاطی هنرمند فقید حاج سید محمود هدایت یکی از افراد سرشناس این حوزه محسوب می‌شود که اهالی این بخش است. در رشته نقاشی خانم نخعی و آزاد و جناب آقای قائدزاده آثار بی بدیلی را خلق کرده‌اند. آبپخش بوشهر از لحاظ هنری جایگاه خوبی در استان دارد و باید خیلی بیشتر به این حوزه توجه شود تا هنرمندان بیشتری پرورش یابد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها