حقایق جالب از معبد دلفی در یونان

حقایق جالب از معبد دلفی در یونان

یونان همواره با اسطوره‌ها و قهرمان‌های اساطیری متعددی که به جهان عرضه کرده است، شناخته می‌شود. جالب است بدانید برخی از سازه‌های معروف مانند معبد دلفی در یونان نیز تحت تأثیر همین اسطوره‌ها ساخته شده است. معبد دلفی یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های بیزانسی است که در قرن یازدهم ساخته شده است. یونانیان باستان معتقد بودند معبد و جنگل دلفی مرکز دنیاست. به اعتقاد آنها زئوس، خدای بزرگ یونانیان، دو عقاب را به چپ و راست دنیا فرستاد و آنها در محل کنونی معبد دلفی به یکدیگر رسیدند. همین موضوع تقدس خاصی برای منطقه ایجاد کرده است.

معماری بی‌نظیر معبد

مهراب آپلو یکی از مکان‌های مقدس برای یونانیان باستان بود که در سال ۳۹۵ توسط گوت‌ها هتک حرمت شد. بعدها در قرن ششم این محل برای احداث معبد دلفی انتخاب شد. این معبد، اولین صومعه‌ای بود که به صورت یک قلعه ساخته شد.

در میانه این قلعه یک تالار بزرگ به نام بازیلیکا قرار دارد. اطراف این تالار پر از حجره‌های کوچکی است که برای اسکان راهبان مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای ساخت معبد دلفی در یونان از ستون‌های بسیار نازک و زیبایی استفاده شده بود که اکنون چهار عدد از آنها باقی مانده است.

بیشتر این ستون‌ها طی سال‌های متمادی تخریب شده است یا توسط کشورهای مختلف به غنیمت گرفته شده است. در حال حاضر آنچه که از معبد باقی مانده است، هنوز هم بیانگر شکوه عظمت آن در قرن‌های قبلی است. به عنوان مثال نقاشی‌های آبرنگی باقی مانده بر روی دیوارها یک گروه موسیقی و شخصی که طوماری در دست دارد را نشان می‌دهد. برخی معتقدند این شخص امپراطور باسیل دوم است که کارگران را از قسطنطنیه برای ساخت این معبد به روم آورد.

حقایق جالب از معبد دلفی در یونان

سقوط صومعه دلفی

صومعه دلفی پس از برکناری توسط صلیبیون فرانکوکراسی در سال ۱۲۰۵ سقوط کرد. این منطقه تحت فرمانداری “اتون دو لا روشه” به بخشی از دوک آتن تبدیل شد. اتون صومعه دلفی را به صومعه سیسترسیان بِلوو واگذار کرد، وی طاقی ها و دو قوس نوک تیز خود را به سبک گوتیک به نمای کلیسا افزود.

معبد دلفی در یونان به یک مکان دفن محبوب شوالیه ها تبدیل شد. در سال ۱۴۵۸، بلافاصله پس از آمدن ترکان و دیدار سلطان محمد دوم از آتن، سیسترکی ها صومعه دلفی را رها کردند و دوک آتن منسوخ شد.

صومعه دلفی به همراه صومعه های معروف هوسیوس لوکاس در نزدیکی دلفی و نئا مونی در جزیره کیوس، از نظر ارزش تاریخی و معماری قابل توجه، میراث جهانی یونسکو تعیین شده اند. این صومعه ها به عنوان شاهکارهای معماری بیزانس میانه مشهور هستند و به ویژه برای موزاییک های طلایی مجلل داخلی مورد توجه قرار گرفته اند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها