نکاتی باورنکردنی از ساعت بیگ بن ، بزرگترین برج ساعت شهر لندن

نکاتی باورنکردنی از ساعت بیگ بن، بزرگترین برج ساعت شهر لندن

لندن یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای جهان است. در بیشتر پوسترها و عکس‌هایی که از این شهر منتشر می‌شود نمایی از ساعت بیگ بن و برج معروف و زیبای سنت استفان کاخ ویست مینستر دیده می‌شود. اگر برای شما هم تاریخچه این برج معروف جالب است، باید بگویم این برج پس از آتش‌سوزی مهیب کاخ ویست منستر ساخته شد. پس از این واقعه که در روز ۲۲ اکتبر سال ۱۸۳۴ رخ داد، معمار مشهور انگلیسی، چارلز بری، طرح مجددی از بنا زد و بخشی به نام برج ساعت به آن اضافه کرد. در سال ۲۰۱۲ به مناسبت ۶۰ سالگی تاج گذاری ملکه الیزابت، این برج را برج الیزابت نام گذاری کردند. در ادامه راجع‌به وقایع این برج عظیم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دقیق‌ترین ساعت دنیا را بشناسید

هنگامی‌که سازندگان برج وست مینستر تصمیم به‌اضافه کردن ساعت در قسمت فوقانی گرفتند، تصمیم گرفتند که این ساعت حتی یک ثانیه هم با ساعت دقیق به‌وقت گرینویچ تفاوت نداشته باشد. این دقت بالا در یک ساعت، امری چالش‌برانگیز و سخت بود که سازندگان ساعت به‌خوبی از پس آن برآمدند‌. حالا پس از گذشت ده‌ها سال، بیگ بن یکی از دقیق‌ترین ساعت‌های جهان محسوب می‌شود.

ساعت بیگ بن یک ساعت ۱۳ تنی

ساخت این ساعت عظیم برای سازندگان آن دردسرهای زیادی داشت. به‌عنوان‌مثال در همان ابتدا، هنگامی‌که می‌خواستند ناقوس ساعت را تست کنند، یک ترک بزرگ بر روی بدنه ناقوس ایجاد شد. این شکاف بزرگ به‌هیچ‌عنوان قابل جبران نبود؛ بنابراین پروژه طراحی ساعت از اول آغاز شد و در نهایت یک ساعت دقیق ۱۳.۵ تنی ساخته شد. حالت سازندگان برج با چالش‌های جدیدی مواجه بودند. بالابر برج برای حمل ساعتی با این ابعاد بسیار کوچک بود. ساخت ساعت با ابعاد کوچک‌تر چیزی بود که هیچ‌کس مایل به انجام آن نبود. پس با استفاده از هزاران ترفند پرریسک ساعت به راس برج منتقل شد و در سال ۱۸۵۹ بیگ بن برای اولین‌بار شروع به نواختن کرد.

ساعت بیگ بن

دردسرها ادامه دارد

اگر فکر می‌کنید از سال ۱۸۵۹ تاکنون دردسر دیگری برای سازندگان ساعت بیگ بن به وجود نیامده است، سخت در اشتباهید. درست شش ماه پس از شروع کار ساعت، ناقوس دوباره ترک برداشت. پتکی که در این مجموعه طراحی شده بود بسیار سنگین بود و چون همواره بر یک نقطه نیرو وارد می‌شد، به‌مرور سبب تخریب ناقوس می‌شد. سازندگان ساعت برای حل این مشکل پیشنهاد دادند تا از پتک سبک‌تری استفاده شود و محل کوبیده شدن پتک مقداری جابه‌جا شود. خوشبختانه این ایده مشکل را حل کرد و بیگ بن تا چهار سال قبل به طور کاملاً دقیق کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۶ این ساعت برای تعمیر تعطیل شد.

حقایق عجیب برج بیگ بن

  • یکی از نام‌هایی که در ابتدا قرار بود بر برج ساعت گذاشته شود، ویکتوریا بود.
  • ناقوس بزرگ ۱۳.۷ تن، ۲.۷ متر قطر و ۲.۲ متر ارتفاع دارد. وزن پتک بالغ‌بر ۲۰۰ کیلوگرم است. صدای تولید شده از نواخته شدن پتک، نت می موسیقی است و چهار زنگ کوچ دیگر نت‌های سُل دیِز، فا دیِز، می و سی را می نوازند.
  • ساعت بیگ بن بن ۱۱ طبقه دارد و گفته می‌شود به دلیل چرخش محور زمین، این برج دچار ۰.۰۴ درجه خمیدگی شده است.
  • در طی جنگ جهانی دوم در مه سال ۱۹۴۱، بمب‌گذاری توسط سربازان آلمان انجام شد که دو صفحه ساعت و قسمت‌های سقف پل برج آسیب دید و اتاق مجلس عوام را ویران کرد. معمار سر گیلس گیلبرت اسکات یک بلوک پنج طبقه جدید را طراحی کرد.
  • ” خداوندا، از ملکه ویکتوریای اول محافظت کن.” یک جمله به زبان لاتین است که در پایین صفحه ساعت نوشته شده است.
منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها