لیست کامل لذیذترین دسرهای ایرانی

لیست کامل لذیذترین دسرهای ایرانی

کشور عزیزمان ایران کشوری اصیل است که علاوه بر غذاهای متنوع و خوشمزه سنتی، دسرهای ایرانی منحصربه فردی هم دارد که با خوردن آنها غرق در فرهنگ والای ایرانی خواهید شد. تنوع در دسرهای لذیذ ایرانی بسیار زیاد است که شما متناسب با ذائقه خود می‌توانید نوع مورد علاقه خود را از میان آنها بیابید و لذت ببرید.

دسرها را معمولاً به عنوان پیش غذا در کنار وعدهای اصلی سرو می‌کنند که علاوه بر طعم بی‌نظیرشان، جلوه زیبایی ایجاد می‌کنند. اگر تا امروز میز یا سفره غذای خود را ساده چیده‌اید، وقتش رسیده که کمی متفاوت‌تر عمل کنید. اینبار با اضافه‌ کردن دسرهای رنگارنگ و خوشمزه در چیدمان سفره یا میز، سلیقه خود را در سفره آرایی به رخ مهمانان و خانواده بکشید. در این مقاله یک لیست کامل از دسرهای لذیذ ایرانی را برایتان آماده کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران است که عموماً بیشترین پخت آن در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. اگر از تمام گردشگران خارجی که در این ماه به ایران سفر کرده‌اند، بپرسید که کدام یک از دسرهای ایرانی نظرتان را جلب می‌کند؟ می‌بینید که پاسخشان زولبیا و بامیا است.

این دسر از ترکیب مواد ساده‌ای چون آرد، ماست، تخم‌مرغ، روغن، شکر، گلاب، جوش‌شیرین و زعفران به دست می‌آید.

دسرهای ایرانی

رنگینک

رنگینک یکی دیگر از خوشمزه‌ترین دسرهای ایران است که از جنوب کشور می‌آید. همانطور که می‌دانید یکی محصولات اصلی و مهم جنوب کشور، خرما است. به همین دلیل ساکنان آنجا شیرینی‌ها و خوراک‌های متنوعی از خرما به وجود می‌آوردند که شیرینی رنگینگ از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین آنهاست.

در پخت رنگینگ، ازموادی چون خرمای نرم، آرد، گردو، دارچین، کره، هل و پسته استفاده می‌شود. برای تهیه این دسر خوشمزه و جذاب کافیست ترکیب خرما و گردوی خورد شده را با هم تف داده و پس از آن مخلوط را در کمی آرد تفت دهید و بقیه مواد را نیز یکی یکی اضافه کنید تا رنگینگ لذیذ آماده شود.

فالوده شیرازی

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین دسرهای ایرانی فالوده شیرازی است که از نام آن می‌توان فهمید اصالتی شیرازی دارد. این دسر نه تنها در کل ایران محبوب است بلکه در دل گردشگران خارجی هم جا باز کرده است و دیده شده که بسیاری از آنها، آن را یک دسر خاص و رویایی خطاب کرده‌اند. مواد تشکیل دهنده این دسر فوق‌العاده نشاسته، آب، گلاب و شکر هستند که در نهایت آن را با شربت آلبالو و یک برش کوچک لیموی تازه سرو می‌کنند.

می‌توانید این دسر خنک و فوق‌العاده خوش طعم را به راحتی در خانه درست کنید و در کنار خانواده یا دوستان میل کنید.

فالوده شیرازی

بستنی سنتی

بستی‌ها از جمله خوشمزه‌ترین و دلچسب‌ترین میان وعده‌ها در جهان هستند که در کشورهای مختلف جهان انواع گوناگونی از آنها را می‌توان پیدا کرد. تنوع بستی در کشور خودمان هم زیاد است که بستی سنتی مهمترین آنها شمرده می‌شود. این بستی در فهرست لذیذترین دسرهای ایرانی قرار دارد و قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسد.

بستنی سنتی ایران که امروزه طرفدارن بسیار پیدا کرده است، اولین بار توسط شخصی به نان اکبر مشتی به وجود آمد که به دلیل طعم فوق‌العاده‌ای که داشت رفته رفته ماندگار شد. مواد تشکیل دهنده این بستنی شامل وانیل، زعفران، پسته‌های خورد شده، کره یخ‌زده و گل رز است که اغلب به همراه نان بستنی سرو می‌شود.

شله زرد

شله زرد از آن دسته دسرهایی است که در ایران خواهان بسیاری دارد به ویژه در ماه مبارک رمضان و ماه محرم که بسیارهم  پخت می‌شود. در پخت این دسر از برنج، گلاب، زعفران و شکر استفاده می‌کنند که در زمان سرو، آن را با مقداری خلال بادام یا پسته و پودر دارچین تزئین می‌کنند. حتماً تا به حال تک تک شما هم طعم فوق‌العاده آن را چشیده‌اید و می‌دانید که این خوراک چقدر مقوی و دلچسب است.

شیرینی یزدی

به عنوان یکی دیگر از لذیذترین دسرهای ایرانی می‌توان به شیرینی یزدی اشاره داشت. از اسم این شیرینی می‌توان حدس زد که اصالت آن به شهر کویری یزد باز می‌گردد. مواد مورد نیاز برای پخت این دسر فوق‌العاده لذیذ عبارت‌اند از آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، ماست غلیظ، روغن، هل، گلاب و عسل که معمولاً در مرحله نهایی کمی کنجد روی مایع کیک می‌ریزند. توصیه می‌کنیم حتماً آن را در خانه درست کنید و لذت ببرید.

کلوچه فومن

یکی دیگر از لذیذترین دسرهای سنتی ایران کلوچه فومن است که در شمال کشور به وجود آمده است. در پخت این کلوچه از مواد مقوی و خوشمزه‌ای چون آرد، شکر، کره یا روغن حیوانی، مایه خمیر، نمک، تخم‌مرغ، شیر، گردو، پودر دارچین، پودر هل و… استفاده می‌کنند. این کلوچه یکی از بهترین چاشنی‌ها در کنار چایی است، توصیه می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. مطمئناً طعم آن باب میلتان خواهد بود.

سوهان

سوهان قم که بی شک معرف حضور همه است، به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی است زیرا هیچ‌چیز مانند یک تکه از آن نمی‌تواند طعم چایی را برایمان دلپذیرتر و دلچسبتر از قبل کند. این شیرنی و دسر دوست‎‌داشتنی با مواد مختلفی مثل شکر، کره، جوانه گندم، تخم‌مرغ و گل رز درست می‌شود که در زمان سرو آن را با مقدار زیادی پسته خورد شده تزئین می‌کنند.

دسرهای ایرانی

گز

گز یکی دیگر از دسرهای سنتی ایران است که شما را به اعماق فرهنگ اصیل ایرانی خواهد برد. این شیرینی لذیذ را می‌توان در اقصی‌نقاط ایران پیدا کرد اما اگر می‌خواهید مزه و طعم اصلی آن را بچشید، سراغ  شهرهایی مثل اصفهان، کرمان و چهارمحال بختیاری بروید و آن را امتحان کنید. مواد تشکیل دهنده گز شامل شکر سفید، مغز بادام، تخم‌مرغ، گلاب و… است.

حلوا

به عنوان آخرین دسر ایرانی از لیست لذیذترین دسرهای ایرانی مقاله خود می‌خواهیم از حلوای ایرانی یاد کنیم. این خوراک به قدری لذیذ و خوشمزه است که در مراسمات مختلف ایرانی پخت می‌شود و تقریباً همه آن را دوست دارند. حلوای ایرانی با آرد سفید، روغن حیوانی یا کره، شکر، گلاب، زعفران و… درست می‌شود و معمولاً در زمان سرو آن را با مقداری گردو، پسته، کشمش یا بادام تزئین می‌کنند. شما هم آن را در آشپزخانه خود درست کنید و به همراه عزیزانتان لحظات شیرنی را برای خود رقم بزنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها