آشنایی با طبیعت بکر و دست نخورده شهر چمستان

آشنایی با طبیعت بکر و دست نخورده شهر چمستان

شاید پیش خودتان فکر کنید تمام جاذبه‌های بخش‌های شمالی کشور را دیده‌اید، اما فراموش نکنید این منطقه به‌قدری وسیع و دیدنی است که عمر نوح و همت بالایی برای بازدید از همه بخش‌های آن لازم است. برخی از مناطق شمالی ایران هنوز هم بسیار بکر و ناشناخته هستند؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به آشنایی با طبیعت بکر و دست نخورده شهر چمستان بپردازیم. چمستان یکی از شهرهای بسیار زیبای شهرستان نور، واقع در استان مازندران است. درگذشته این شهر را چمنستان یا چمازستان می‌نامیدند. همین نام حکایت از سرسبزی و زیبایی بی‌نظیر منطقه دارد. البته کلمه چماز اشاره به‌نوعی سرخس خاص دارد که حکایت از جنگل‌های انبوه سرخس منطقه می‌کند.

ویژگی‌های جغرافیایی منطقه

چمستان یکی از مرتفع‌ترین شهرهای شمالی ایران است. این ارتفاع زیاد از سطح دریا منظره‌ای رویایی را خلق می‌کند. به‌عنوان‌مثال، تصور کنید بر فراز یک تپه سرسبز و انبوه ایستاده‌اید و فرشی از ابرهای سفید زیر پای شما گسترده شده است. در دوردست‌ها چند درخت بلندقامت سر از ابرها بیرون آورده‌اند و در جایی همان حوالی‌ها صدای ساز یک چوپان به گوش می‌رسد. این رویای زیبا چیزی است که در تمام ارتفاعات چمستان قابل مشاهده است.

سد المیلات

یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر چمستان، سد المیلات است. این سد بزرگ در یک منطقه جنگلی زیبا واقع شده است. شما می‌توانید در اطراف این سد کمپ کنید و از آرامش جنگل نهایت استفاده را بکنید. البته ماهیگیری در سد المیلات یکی از تفریحات محبوب گردشگران در این منطقه است. در سال‌های اخیر، به دلیل استقبال بی نظیر گردشگران، انواع امکانات رفاهی نظیر سوئیت، رستوران و غیره در این منطقه احداث شده است.

 آب گرم لاویچ

چشمه‌های آبگرم سالیان درازی است که در فرهنگ مردم ایران نماد خواص درمانی زیادی است. چشمه‌های آبگرم در شهرهای شمالی استان مازندران به‌وفور دیده می‌شوند. چشمه‌های آبگرم منطقه چمستان سرشار از املاح معدنی به‌خصوص گوگرد هستند که برای بیماری‌های مختلف مفید و مؤثر هستند. روستای لاویج در فاصله کمی از شهر نور و پارک جنگلی کشپل قرار دارد. نام این روستا بیشتر به‌خاطر وجود چشمه‌های آبگرم برسر زبان‌ها افتاده است. این روستا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر چمستان است. در کنار منطقه ای از روستا لاویج که چشمه‌های آبگرم قرار دارند، تکه سنگی وجود دارد که به دلیل شباهت زیادی که به فیل دارد به نام فیل سنگی شناخته می‌شود. روستای لاویج مردمانی بسیار مهمان نواز و خونگرم دارند که با دستان خود همراه با عشق محصولات طبیعی زیادی را به عمل می‌آوردند، قطعاً عسل طبیعی لاویج یکی از خوشمزه‌ترین عسل‌هایی است که تا به الان خورده‌اید.

روستای گزناسرا

روستاهای زیادی در اطراف چمستان قرار دارند که هرکدام به نوبهٔ خود زیبایی خاص خود را دارند اما روستای گزناسرا از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری چمستان است که در فصل‌های گرم مورد توجه گردشگران واقع شده است. روستای گزناسرا در دل کوهستان بنا شده است و در فصول سرما زندگی و سفر را کمی برای ساکنین و گردشگران سخت می کند اما سرسبزی و خرمی این روستا بی نظیر است. جنگل پنسا، اتراجار «افراجار»، چمازچال «سرخس‌های کرفی» از پوشش‌های گیاهی این روستا هستند که گفته می‌شود قدمت بسیار زیادی دارند و حتی به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد. قلقلک چشمه یکی از معروف‌ترین چشمه‌های شهر چمستان است که اسم آن برگرفته از قل‌قل در حال جوشیدن چشمه است. قله مرتفع گنج کول و مقبره آقا بالا شاه در بالای قله از دیگر اماکن زیبا و دیدنی روستای گزناسرا هستند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سحر
امتیاز :
     

خیلی زیباست