دانستنی‌هایی جالب در مورد قاره جنوبگان

دانستنی‌هایی جالب در مورد قاره جنوبگان

در جنوبی‌ترین بخش از سیاره ما، یک سرزمین بزرگ سفید به نام قاره جنوبگان قرار دارد. این گستره یخی بیش از ۱۴ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد که به پنجمین قاره بزرگ جهان تبدیل شده است. این قاره به طور کامل در دایره قطب جنوب واقع شده است، به این معنی که درجه حرارت در اکثر سال به طور مداوم زیر صفر است.

سازگاری انسان در چنین شرایطی نسبت به سایر مناطق جهان تقریباً غیر ممکن شده است. این درحالیست که حیوانات زیادی این سرزمین را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده و به خوبی با شرایط آب و هوایی آن سازگار هستند. گرچه این منظره تا حدودی متروک به نظر می‌رسد، اما در واقع یکی از جالب‌ترین مکان‌های روی زمین برای بازدید است.

حقایق جالبی در مورد این قاره وجود دارد که بعد از شنیدن آنها متوجه خواهید شد که اینجا واقعاً شبیه هیچ جای دیگر روی زمین نیست. در این مقاله با چند واقعیت جالب و البته کمی هم تعجب‌آور آشنا خواهید شد.

حقیقت اول در مورد قاره جنوبگان

عمدتاً کویر به منطقه‌ای گفته می‌شود که سالانه کمتر از ۲۵۴ میلی متر بارندگی داشته باشد. قطب جنوب به طور متوسط ​​کمتر از ۵۰ میلی متر دریافت می‌کند. مناطقی از قطب جنوب بیش از ۲ میلیون سال است که برف و باران دریافت نکرده است! به همین دلیل قطب جنوب به عنوان خشک ترین قاره جهان و بزرگترین صحرای کره زمین است شناخته می‌شود.

حقیقت دوم

شاید تصور کنید که در چنین آب و هوای سردی حتماً آب شیرین یخ می‌زند، اما این تصور کاملاً اشتباه است چرا که قطب جنوب حدود ۳۰۰ دریاچه دارد. می‌پرسید چه طور ممکنه؟ آنها در زیر زمین هستند و با حرارت هسته کره زمین در دمای بالاتر از ۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.

دانستنی‌هایی جالب در مورد قاره جنوبگان

حقیقت سوم

آیا می‌دانستید قاره جنوبگان  تنها قاره‌ای است که هیچ خزنده‌ای در آن وجود ندارد. خزندگان به دلیل خونسرد بودن، برای گرم شدن به منابع گرمایی محیط نیاز دارند بنابراین  آنها هرگز نمی‌توانند در منطقه یخی مانند قطب جنوب زنده بمانند. با این وجود پنگوئن‌ها می‌توانند آرام بخوابند چرا که هیچ ماری وجود ندارد که آنها را آزار دهد.

حقیقت چهارم

ورقه یخ قطب جنوب، بزرگترین توده یخ در جهان است و گاهی اوقات می‌تواند تا چهار مایل ضخامت داشته باشد. به طور کلی این قاره حدود ۹۰ درصد از یخ‌های آب شیرین سیاره و حدود ۷۰ درصد از کل آب شیرین کره زمین را در خود جای داده است!

دانشمندان ادعا می‌کنند که اگر ورق یخ قطب جنوب غربی ذوب شود، سطح جهانی دریا ممکن است تا حدود ۱۶ فوت افزایش یابد. جالب است بدانید، قفسه یخی راس – یک زبان شناور از یخ که از خشکی اصلی قاره امتداد دارد – بیش از ۵۱۰،۰۰۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود و بزرگترین قفسه یخی است که تاکنون کشف شده است.

حقیقت پنجم

قطب جنوب در قاره جنوبگان ، به طور متوسط ​​بادگیرترین مکان روی زمین است. دانشمندان در حال کاوش در این خشکی جنوبی، سرعت باد را تا ۲۰۰ مایل در ساعت گزارش کرده‌اند.

حقیقت ششم

قطب جنوب کم جمعیت‌ترین قاره روی زمین است. هیچ ساکنی در اینجا به طور دائم زندگی نمی‌کند. فقط حدود ۱۰۰۰ نفر (در زمستان) و ۱۰،۰۰۰ نفر (در تابستان) در این قاره زندگی می‌کنند. این افراد عمدتاً به مدت یک سال در آنجا مستقر هستند تا در ایستگاه‌های تحقیقاتی زندگی و کار کنند.

ایستگاه‌های تحقیقاتی در سراسر قاره پراکنده شده‌اند. ۱۸ کشور وجود دارد که بطور منظم دانشمندان و محققان را به ایستگاههای مختلف قاره اعزام می‌کنند. بیشترین و بزرگترین ایستگاه‌ها توسط ایالات متحده آمریکا، روسیه، شیلی، آرژانتین و استرالیا برگزار می‌شود.

حقیقت هفتم

هر ساله بیش از ۷۰،۰۰۰ نفر از سراسر جهان از طریق دریا و هوا از قطب جنوب بازدید می‌کنند. بیشتر بازدید کنندگان به شبه جزیره قطب جنوب سفر می‌کنند که عمدتا از طریق سفر دریایی از اوشویا  آرژانتین قابل دسترسی است.

حقیقت هشتم در مورد قاره جنوبگان

حیات وحش قطب جنوب متنوع و منحصر به فرد است. این تنها قاره روی زمین است که هیچ پستاندار خشکی ندارد، اما در آن دامنه حیوانات وحشی و پرندگان دریایی از جمله پنگوئن‌ها زندگی می کند! متداول‌ترین پرندگان در قطب جنوب پنگوئن‌ها هستند. این سرزمین، ۱۸ گونه مختلف از جمله Emperor Penguin را در خود جای داده است. و همچنین طیف گسترده‌ای از حیوانات دریایی و نهنگ‌ها در سواحل قطب جنوب وجود دارد.

حقیقت نهم

آیا می‌دانید دقیقاً چه زمانی قطب جنوب یخ زده است؟ دانشمندان تشخیص داده‌اند که قطب جنوب حدود ۳۴ میلیون سال پیش یخ زده است.  دانشمندان شواهد فسیلی یافته‌اند که نشان می‌دهد قبل از آن، جنگل‌های بارانی سرسبز در قطب جنوب طی دوره میانی کرتاسه (تقریباً ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش) وجود داشته است!

دانستنی‌هایی جالب در مورد قاره جنوبگان

برخی دانستنی دیگر در مورد قاره جنوبگان

در این بخش شما را با ذکر چند دانستنی جالب در مورد این قاره شگفت زده خواهیم کرد. از جمله:

  • اولین مشاهده تایید شده از این قاره در سال ۱۸۲۰ بود.
  • کاوشگران برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ به قطب جنوب رسیدند.
  • قطب جنوب سردترین قاره است. دما در زمستان می‌تواند به زیر -۷۳ درجه سانتی گراد  نیز برسد.
  • قطب جنوب خشک‌ترین قاره است. تقریباً کاملاً بیابانی است. برف یا باران بسیار کمی در این قاره می‌بارد، اما چون هوا بسیار سرد است، مقدار کمی از بارش که رخ می‌دهد ذوب نمی‌شود. جالب است بدانید این بارندگی کم، باعث ایجاد یک پدید بسیار رویایی و جذاب در هوای منطقه شده است. پدیده‌ای به اسم گرد و عبار الماسی که واقعاً شگفتی‌آفرین است.

گرد و غبار الماسی را می‌توان به نوعی مه یخی در هوا تشبیح کرد. این مه از بلورهای یخی کوچک تشکیل شده است که با دریافت نور خورشید جلوه‌ای براق و به شدت نورانی ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی…

در این مقاله سعی کردیم شما را با چندین دانستنی جالب درباره قاره جنوبگان آشنا کنیم که امیدواریم توانسته باشیم لحظات خوشی را برای شما رقم بزنیم. با وجود این حقایق می‌توان تصور کرد که حقیقتاً این قاره شبیه هیچ جای دیگر روی زمین نیست. قاره‌ای که با وجود سردترین هوای زمین باز هم دارای حیوانات شگفت‌انگیزیست که می‌توانند به راحتی در آن زیست کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها