آشنایی با کشورهای قاره آسیا

آشنایی با کشورهای قاره آسیا

دوست دارید بدانید کشورهای قاره آسیا کدامند؟ آیا می‌دانستید قاره آسیا بزرگترین قاره جهان است که تقریباً ۳۰ درصد از مساحت زمین را به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین با تقریباً ۶۰ درصد از کل جمعیت جهان، به عنوان پرجمعیت‌ترین قاره جهان شناخته می‌شود.

آسیا بخش شرقی ابر قاره اوراسیا را تشکیل می‌دهد و قاره اروپا بخش غربی را اشغال می‌کند. مرز بین دو قاره مورد بحث است. با این حال، بیشتر جغرافی‌دانان مرز غربی آسیا را به عنوان یک خط غیر مستقیم تعریف می‌کنند که از کوه‌های اورال، کوه‌های قفقاز و دریاهای خزر و سیاه پیروی می‌کند. آسیا با اقیانوس‌های قطب شمال، اقیانوس آرام و هند همسایه است.

جالب است بدانید، یونانیان باستان اولین کسانی بودند که از واژه آسیا برای توصیف تمدن‌های شرق امپراتوری خود استفاده کردند . اما مردم آسیای باستان، خود را ترکیبی متنوع از فرهنگ‌ها می‌دیدند نه یک گروه جمعی. امروزه، این اصطلاح به عنوان یک مفهوم فرهنگی استفاده می‌شود، در حالی که طبقه بندی‌های زیر‌ هویت‌های مشخص ژئوپلیتیکی این قاره را توصیف می‌کنند. این طبقه بندی‌ها عبارتنداز آسیای غربی، آسیای میانه، آسیای جنوبی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و آسیای شمالی.

امروزه کشورهای قاره آسیا به عنوان برخی از تولید‌کنندگان برتر بسیاری از محصولات کشاورزی، جنگل، ماهیگیری، معدن و صنایع شناخته می‌شوند. در این مقاله بیشتر با آسیا و کشورهای آن آشنا خواهید شد.

معرفی قاره آسیا

آسیا از نظر مساحت و جمعیت بزرگترین قاره در سیاره زمین است. این قاره به استثنای برخی از جزایر جنوب شرقی آسیا تقریباً در شمال خط استوا واقع شده است. آسیا از طریق استخر سوئز به آفریقا متصل شده و در امتداد کوههای اورال و از طریق دریای خزر با اروپا هم مرز است.

مساحت آسیا حدود ۴۹.۷ میلیون کیلومتر مربع (۱۹۱۸۹۲۷۷ مایل مربع) است که مربوط به حدود ۳۰ درصد از کل زمین زمین می‌شود.

چند کشور در آسیا وجود دارد؟

این منطقه توسط ۵۰ کشور مشترک پر شده است. بزرگترین کشور آن از نظر مساحت روسیه است با مساحت ۱۷.۱ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور بزرگ از میان کشورهای قاره آسیا چین است، با مساحت ۹.۵۹۷ میلیون کیلومتر مربع وکوچکترین ایالت مستقل در آسیا، جزیره مالدیو با مساحت ۲۹۸ کیلومتر مربع است.

اقلیم و کشاورزی

منطقه وسیع آسیا آب و هوای بسیار متنوعی را امکان‌پذیر کرده است. به طرز شگفت‌انگیزی این مکان سردترین، گرمترین، مرطوب‌ترین و خشک‌ترین مکان‌های کره زمین را در خود جای داده است. آب و هوای قاره آسیا را می‌توان به طور کلی به سه منطقه تقسیم کرد: شمال / مرکز، جنوب غربی و جنوب شرقی.

منطقه شمالی / مرکزی این قاره تحت تأثیر باد سرد و خشک قطب شمال، به ویژه منطقه سیبری روسیه قرار دارد. دانه‌های سخت تری مانند جو، گندم سیاه، ارزن، جو دوسر و گندم در مناطق مرکزی و جنوبی این منطقه رشد می‌کنند، جایی که یخبندان‌های دائمی مانع رشد گیاهان می‌شوند. دامداری نیز در این منطقه بسیار مهم است. به عنوان مثال، در مغولستان، ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی به پرورش دام مانند گوسفند، بز و گاو اختصاص یافته است.

حیات وحش قاره آسیا

آسیا دارای متنوع‌ترین و منحصر به فردترین گونه‌های حیات وحش است اما در حالی که برخی از این گونه‌ها دارای جمعیت‌های در حال رشد هستند، برخی دیگر در معرض خطر هستندو با تهدیدهای مختلفی روبرو می‌شوند که خطر پاک کردن آنها را از روی زمین دارد.

کشورهای قاره آسیا

برخی از حیوانات آسیایی شامل: تایپر مالایی، کرگدن هندی، چشم گرد تنبل، فیل آسیایی، پاندای غول‌پیکر، کبرای هندی، پرنده بهشتی، ماکاک ژاپنی، شتر باکتریایی، ببر بنگال و… می‌شود.

جنگلداری و ماهیگیری

جنگلداری، مدیریت درختان و سایر پوشش‌های گیاهی در جنگل‌ها، یک صنعت مهم اما در معرض تهدید در یک گروه منتخب از کشورهای قاره آسیا است. چین، اندونزی و مالزی بیش از نیمی از سرزمین‌های جنگلی آسیا را تشکیل می‌دهند. چین صادرکننده عمده محصولات چوبی است و در تولید جهانی تابلوهای چوبی، کاغذ و مبلمان چوبی رتبه نخست را دارد. اندونزی و مالزی هر دو از تولید‌کنندگان برتر چوب‌های گرمسیری هستند.

طی ۱۰ سال گذشته، آسیا ۳۰ میلیون هکتار (۷۴ میلیون هکتار) سطح جنگل خود را افزایش داده است تا مزارع جنگلی ایجاد کند که در آن می‌توان درختان را برای تولید با عملکرد بالاتر مدیریت کرد. صنعت چوب تخمین می‌زند که آسیا تا سال ۲۰۲۰ تقریباً ۴۵ درصد چوب از مزارع جنگل تولید کند. با ادامه تخلیه منابع طبیعی جنگل، این مزارع از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند.

کشورهای قاره آسیا

فشارهای داخلی و خارجی، صنعت چوب آسیا را تهدید می‌کند. افزایش سریع جمعیت، تقاضا برای محصولات جنگلی را به طرز چشمگیری افزایش داده است. در حالی که بیشتر جنگل‌های آسیا تحت حفاظت از محیط زیست قرار گرفته‌اند، قوانین و اجرای ملایم اجازه داده است که قاچاق غیرقانونی و قاچاق چوب شکوفا شود. این امر به ویژه در جنوب شرقی آسیا، جایی که گونه‌های با ارزش بالا یافت می‌شود، صادق است.

بزرگترین کشورهای قاره آسیا

آسیا شامل برخی از پرجمعیت‌ترین و سریعترین شهرهای جهان است. در این بخش فهرستی از بزرگترین کشورهای آسیایی، همراه با مساحتی که دارند را ارائه می‌دهیم. اینها شامل:

  • کشور روسیه با مساحت ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ کیلومتر مربع
  • کشور چین با مساحت ۹.۵۹۶.۹۶۱ کیلومتر مربع
  • کشور هند با مساحت ۳.۲۸۷.۲۶۳ کیلومتر مربع
  • کشور قزاقستان با مساحت ۲.۵۴۴.۹۰۰ کیلومتر مربع
  • کشور عربستان سعودی با مساحت ۲.۱۴۹.۶۹۰ کیلومتر مربع
  • کشور ایران با مساحت ۱.۶۴۸.۱۹۵ کیلومتر مربع

فهرست کشورهای آسیایی

در حال حاضر قاره آسیا محل زندگی شهروندان کشورهایی چون افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، چین، گرجستان، هند، اندونزی، ایران، عراق، اسرائیل، ژاپن، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لائوس، لبنان، مالزی، مالدیو، مغولستان، میانمار (برمه)، نپال، کره شمالی، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، کره جنوبی، سریلانکا، سوریه، تاجیکستان، تایلند، تیمور لست ( تیمور شرقی)، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، قبرس، ویتنام و یمن است.

زیبا‌ترین شهر‌های گردشگری در قاره آسیا

سخن پایانی…

آسیا قاره‌ای است آنقدر پر از ماجراجویی، آرامش و معنویت که قرن‌هاست مسافران را پای ثابت سفر به اعماق خود کرده است. شگفتی‌های باستان و فضاهای مقدس در سراسر قاره آسیا فراوان است، از دیوار چین و معابد آنگکور گرفته تا شگفتی‌های کمتر شناخته شده در میانمار، نپال و افغانستان که بازدید از آنها یک باید است.

هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی بیشتر شما با کشورهای قاره آسیا بود تا بتوانید در سفر به آسیا لذت بیشتری ببرید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها